Antal sökande utanför Stockholm

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
svante
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 dec 2014, 05:42

Antal sökande utanför Stockholm

Inlägg av svante »

Så "Gäst" Du har alltså inte börjat? Och har då kanske inte ens ett permanent boende eller direkt erfarenhet om att KI's rykte har hjälpt i någon situation, ändå rekommenderar du det som det "självklara" valet. Det låter orimligt och egocentriskt.

Egocentriskt för att du tar för givet att en flytt mellan städer etc är en mindre viktig detalj. Det kanske gäller dig men långt ifrån alla.
Ekonomiskt är det också en enorm skillnad att bo i stockholm jämfört med mindre stad. Inte bara hyran kommer säkert snitta 6000+ i stockholm även vid delat rum, även mat, resor etc är långt mkt dyrare. bara SL-kortet kostar 500/månad för en student.

PBL vet jag inte heller varför folk dissar, jag har aldrig provat och de flesta som har det har inget att jämföra med så det låter mer som en slags jargong att dissa. Skulle vara mer intressant att se lite data i form av nationella resultat etc.

Resturanger, återigen, om man går på CSN och betalar en hyra i stockholm, hur ofta tror du man har råd med att gå på resturang?

Visst har du poänger men få dem inte att låta som om det gäller alla.
Kanelbulle

Antal sökande utanför Stockholm

Inlägg av Kanelbulle »

Gäst skrev:Känns som att många skriver att det inte är värt att söka KI bara för att de själva ska ha en större chans att ta platsen
Verkligen inte. Studerar själv på KI och berättar utifrån mina egna erfarenheter. Det kanske hjälper dig att du har studerat på KI om du vill arbeta i USA eller Kanada i framtiden, funderar du på de europeiska länderna eller andra länder i närområdet runt Europa så spelar det ingen som helst roll vid vilket lärosäte du har studerat.

Tycker att KI's rykte verkligen inte håller måttet. Många föreläsare kan knappt svara ordentligt på frågor som ställs under föreläsningar och seminarier. Glömde nämna att hälften av dina framtida kursare på KI (om du nu börjar studera här) kommer vara jävligt dryga.
Gäst

Antal sökande utanför Stockholm

Inlägg av Gäst »

Ursäkta om du antog att jag menade att allt stämmer för alla. Jag skrev tydligt att KI var det självklara valet för mig. 6000+ är något av de mer extrema fallen då sssb.ses kollektivrum ligger runt 3000, du överdriver kraftigt.

PBL har jag själv varit med om och "dissar" det då jag anser det vara slöseri med tid, det är en smaksak. Dessutom har jag personligen fått höra av en nyexaminerad som sökte jobb att KI definitivt ansågs som något finare och att det även förvånade honom då han tänkte som dig. Givetvis stämmer inte detta i alla lägen men det finns där.

Kommer ha råd att gå på restaurang lika mycket som jag hade kunnat på annan ort, vad det nu har med saken att göra. Det gäller att kunna hantera sin ekonomi.

Att minst hälften kommer vara dryga är som sagt den absolut största nackdelen om det nu även blir bekräftat av en student på KI.
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Antal sökande utanför Stockholm

Inlägg av Hakke1 »

Ska försöka reda ut allt bullshittande som skrivs i tråden och göra det lite enklare för er som velar.

1) Hur lär du dig bäst?
- Mer traditionell katederundervisning (mkt föreläsningar) med lätta inslag av PBL =>KI eller GU
-PBL är din grej => Lund, LiU
- Sen vet jag inte riktigt hur Umeå, Örebro eller Uppsala har det, men tror att det är mer PBL än traditionell iaf.

2) Hur viktigt är ett "riktigt" studentliv?
-Viktigaste!! => Uppsala eller Lund
-Rätt viktigt, men inte topprioriterat => Umeå/Örebro/LiU
-Inte särskilt viktigt, men trevligt att ha alternativt vill helst undvika => KI och GU (där du har hela storstadens möjligheter istället också, om studentlivet inte passar dig/inte uppskattas)

3) Hur viktigt är möjligheten till forskning?
-Superviktigt! => KI
-Rätt viktigt/bra/bryr mig inte => något annat alternativ

4) Hur viktigt är det med dina nya kursare, att de är sköna och går att umgås med privat?
-Här ger jag inga alternativ, då alla klasser har sina stjärnor/stolpskott, medans den absoluta majoriteten antagligen funkar precis som dig. Alla klasser har sin mer eller mindre ambitiösa. Oroa dig inte, du kommer hitta fantastiskt trevliga människor att umgås med ändå! (en av mina farhågor inför utbildningen, men som löste sig alldeles galant från dag 1 :) )

5) Hur skönt är det att slippa åka ut i landet för klinikplaceringar?
-Asskönt! => KI
-Spelar ingen större roll => övriga

6) Hur goda är möjligheterna att engagera sig i studentkåren?
-Oändliga! => KI, Uppsala, Lund
-Oklart => övriga (vet helt enkelt inte)

7) Tycker du om att bo i storstad och njuta av alla de möjligheter det ger?
-Hell yeah! => KI, GU, Uppsala
-Viss mån => Örebro, Linköping
-Inte superviktigt => Lund, Umeå
Gäst

Antal sökande utanför Stockholm

Inlägg av Gäst »

Talade nyligen med en läkare från KI som idag jobbar i USA.
Hans vän som tagit examen från GU gjorde tydligen just nu residency i kirurgi i Californien.
Han upprepade också att högt poäng på USMLE är det som är absolut viktigt by far om man vill tex jobba i USA.
Han påstod att han inte ens tror de visste att han pluggat på KI bara kollar vilket land man kommer ifrån.

Detta är alltså 100% färsk info och då funderar jag ändå själv att flytta till stockholm just för KI.

Det är ett förbannat svårt val. Önskar att läkarprogrammet hade en skola som var avsevärt bäst, som tex ekonomi har Handels i Stockholm... Då vore det itne så svårt o välja...

Men ja, även om jag själv siktat på KI så tror jag det är extremt överskattat.
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Antal sökande utanför Stockholm

Inlägg av Hakke1 »

Gäst skrev:Talade nyligen med en läkare från KI som idag jobbar i USA.
Hans vän som tagit examen från GU gjorde tydligen just nu residency i kirurgi i Californien.
Han upprepade också att högt poäng på USMLE är det som är absolut viktigt by far om man vill tex jobba i USA.
Han påstod att han inte ens tror de visste att han pluggat på KI bara kollar vilket land man kommer ifrån.

Detta är alltså 100% färsk info och då funderar jag ändå själv att flytta till stockholm just för KI.

Det är ett förbannat svårt val. Önskar att läkarprogrammet hade en skola som var avsevärt bäst, som tex ekonomi har Handels i Stockholm... Då vore det itne så svårt o välja...

Men ja, även om jag själv siktat på KI så tror jag det är extremt överskattat.
Men det är en helt annan debatt ändå. Klart USMLE step 1-scoren är superviktig, speciellt då icke-amerikanska studenter måste nå högre resultat än de amerikanska för att få bra residencies och inte hamna på family medicine i typ Alaska... Dessutom har man bara ett (godkänt) försök på sig som icke-amerikan. Sen kan såklart KI spela roll vid intervjuer och sådant. När jag var på utbyte i USA i somras var det många överläkare som hajade till direkt när jag sa att jag pluggade vid just KI :tummeupp:
Skriv svar