KI - missa tentan

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Lajke

KI - missa tentan

Inlägg av Lajke »

Hej!
Jag börjar plugga läkarprogrammet på KI i höst, men trodde inte jag skulle komma in och har därför planerat en resa sen långt tillbaka. Den resan är ca 30 dec-14 jan vilket betyder att jag missar typ 6 dagar i januari, varav en av dessa är tentan på dfm1... Känns sådär!
Bör jag prata med någon redan nu eller vänta tills kursen startar? Pratar jag med kursansvarig? Hur fungerar det med CSN om jag inte ens skriver första tentan utan bara omtentan? Vad kan jag mer missa eller vad kan mer hända om jag missar den tentan?

/Orolig blivande läkarstudent :velig:
Ahlstein
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 dec 2013, 16:12

Re: KI - missa tentan

Inlägg av Ahlstein »

Hej! Grattis till antagningen! Jag har precis avslutat DFM1 och tycker inte du behöver ta kontakt med kursledningen redan nu. Egentligen så behöver du inte prata med dem alls. Att skriva tentorna är frivilligt och de kommer inte erbjuda något annat tillfälle än den planerade omtentan som sker någon månad senare. Så länge du klarat DFM1-tentan innan du skall påbörja termin 3 är det lugnt (Annars tillåts man inte starta termin 3). Det kommer dessutom vara fler än du som inte skriver tentan pga att de inte klarat duggorna på terminen. Ända nackdelen är att det naturligtvis blir lite tuffare att plugga DFM1 tentan under tiden du förväntas lära dig ny kunskap från DFM2. Det är dock ingen omöjlighet :)

När det gäller CSN så kan du söka studiemedel för ett helt år framåt och de kommer inte att notera att du saknar några poäng i januari.

Kort och gott, Även om det inte är optimalt är det ingen anledning att oroa sig. Välkommen!
Ahlstein
Legitimerad Sjuksköterska
Läkarstudent KI, T6
Lajke

Re: KI - missa tentan

Inlägg av Lajke »

Oh, skönt att höra! Tack för svaret! Då kan jag vara lite lugnare i alla fall. :flinar:
Skriv svar