När man väl kommit in... Hjälp?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
SaraElisabeth
Inlägg: 5
Blev medlem: 21 mar 2014, 21:32

När man väl kommit in... Hjälp?

Inlägg av SaraElisabeth »

Hej alla duktiga!

Jag är väl på god väg att komma in på KI och hoppas på en spännande läkarutbildning och framtid! Precis som alla andra! Jag är duktig på att plugga, men inget geni, vilket gör mig oerhört rädd och stressad när jag hör läskiga saker om läkarutbildningen... Jag är förmodligen inte tillräckligt påläst, så det är därför jag skriver här.

– Kan ni där ute försöka berätta hur sjukt svårt det egentligen är? Vad tycker du? Hur svårt är det att få godkänt på tentorna? Hur många % rätt bör man ha? Vad händer om man kuggar? OCH vad innebär att bli avstängd?! Att 30 personer på KI varje år inte får fortsätta sin utbildning för att de inte klarat en tenta? HJÄLP! Hur "lätt" är det att hamna bland dessa 30? Kan någon förklara detta utförligt?

Jag har alltid fått höra att "När man väl kommer in på läkarutbildningen så är det sååå lätt! Det är bara svårt att ta sig in!"

Vilka hinder och fällor finns det när man väl kommit in?
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: När man väl kommit in... Hjälp?

Inlägg av Nyberg89 »

"Alla som är normalbegåvade har möjlighet att klara läkarprogrammet bara man pluggar" - Ett citat som rullat på forum, kanske inte med de exakta ordvalen.. men jag tror att du kommer klara dig fint.

De som inte lyckas med tentor är ofta de som inte fått sin vardag att fungera, de som inte sätter sig och pluggar tillräckligt. Har man blivit antagen på läkarprogrammet så har jag svårt att tro att man inte skulle klara av studierna om man har motivation. Det finns ju en del klassiska saker som stör folk i deras studiero så som ekonomi, relationer och festande.
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Re: När man väl kommit in... Hjälp?

Inlägg av Crayon »

Den gemensamma nämnaren för mina vänner som kämpar är absolut inte att de är mindre intelligenta än andra utan att de prioriterar annat eller helt enkelt slappar för mycket och sedan försöker panikplugga när tentorna närmar sig. Utgå från att första terminen kräver en ordentlig ansträngning och plugga därefter så kommer du vara bland de ca 70% som klarar sig på första försöket. Det är verkligen värt det.

I allmänhet behöver man 60% rätt på tentorna och kuggar man får man skriva om vid senare tillfälle. Vanligen behöver man vara klar med terminerna före nuvarande för att få börja på nästa. Dvs termin 1 behöver vara helt klar för att få börja termin 3 och termin 1+2 för att få börja termin 4 osv (mer exakt hur det är står i utbildningsplanen).

Välkommen till KI! :tummeupp:
Elodone
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 apr 2014, 15:29

Re: När man väl kommit in... Hjälp?

Inlägg av Elodone »

Jag har oroat mig lite för samma sak, jag är sjukt motiverad och är väldigt ansvarstagande men ibland är jag lite rädd att det inte ska räcka... Och att jag inte ska lyckas lära mig olika kliniska färdigheter (varför vet jag inte egentligen, men det är en farhåga jag har). Men jag tror ofta man växer in i roller och uppgifter. Idag gör jag t ex saker som jag för några år sedan aldrig skulle tro att jag skulle klara. Jag antar att det är samma med det här. Just nu läser jag mycket på egen hand (distans) så jag hoppas även att det blir lättare att känna sig motiverad när man läser med andra. Hur som helst tänker jag att det ju alltid är värt ett försök, annars kan man ju inte veta om man klarar det eller inte. Lycka till du med :)!
Skriv svar