Klinisk placering, hur ska man tänka när man väljer?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
T3a

Klinisk placering, hur ska man tänka när man väljer?

Inlägg av T3a »

Hej! T3a här, som vill ha lite input på vad ni äldrekursare tycker om er sjukhusval. Finns det skillnader mellan utbildningen på de olika sjukhusen? Vi t3or ska välja snart och jag är osäker på vilken jag ska välja. ska man välja den som ligger närmast?

Tack på förhand för svar!
the_fox

Re: Klinisk placering, hur ska man tänka när man väljer?

Inlägg av the_fox »

Tänk:
1. Närhet. Tid är allt.
2. Vänner. Vill du helst gå med någon särskild? Slippa några? Ta tillfället att bryta upp från ditt gäng och lära känna nya? Kolla vad de andra i klassen vill välja. Detta är nog den enskilt viktigaste trivselfaktorn (enligt mig), men gruppdynamiken kan ju förstås inte förutspås på förhand.
3. Om allt annat lika, ta Huddinge.
4. Välj bara. Du kommer att bli läkare i vilket fall som helst, bra eller dålig beroende på många faktorer varav sjukhusvalet har minimal betydelse.
t3al

Re: Klinisk placering, hur ska man tänka när man väljer?

Inlägg av t3al »

Tack så hemskt mycket för svaret :) Ska tänka på dina tips när jag ska välja :glad: :glad:
the_fox skrev:Tänk:
1. Närhet. Tid är allt.
2. Vänner. Vill du helst gå med någon särskild? Slippa några? Ta tillfället att bryta upp från ditt gäng och lära känna nya? Kolla vad de andra i klassen vill välja. Detta är nog den enskilt viktigaste trivselfaktorn (enligt mig), men gruppdynamiken kan ju förstås inte förutspås på förhand.
3. Om allt annat lika, ta Huddinge.
4. Välj bara. Du kommer att bli läkare i vilket fall som helst, bra eller dålig beroende på många faktorer varav sjukhusvalet har minimal betydelse.
evs

Re: Klinisk placering, hur ska man tänka när man väljer?

Inlägg av evs »

Du har nog redan gjort ditt val men jag tänkte att jag skulle besvara frågan i fall någon annan undrar. Jag valde Huddinge men skulle jag göra om det i dag skulle jag välja Solna eller Söder. Jag har haft vissa korta placeringar i Solna och Söder och det har varit mer uppstyrt och även om det känns svårt under studietiden så tror jag att man kommer att känna sig mer säker på sig själv som nyexad läkare. Huddinge känns alltför slapp i jämförelse.
Skriv svar