Byte från Linköpings Universitet till Karolinska Institutet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gäst

Byta från Linköping till KI, bra val?

Inlägg av Gäst »

Hallå! Jag funderar på att eventuellt byta från Linköping till KI. Går t1 nu och kommer därmed gå om t1 på KI. Endast med utbildningens kvalité i åtanke, är detta ett bra val? Samt vad gäller framtida karriärsmöjligheter? Vad finns det för för-/nackdelar? Ni som går på KI eller har bytt till KI, är ni glada över att ni gjorde det? Känner mig oerhört osäker. Jag vill flytta till Stockholm, men inte ge upp en jättebra utbildning.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Byta från Linköping till KI, bra val?

Inlägg av Nils »

Hej!

Den allmänna bilden är att KI underlättar för utländska karriärmöjligheter, dels på grund av ryktet och dels på grund av kontakter som forskarna där har. Det finns också goda forskningsmöjligheter vid KI.

Därmed inte påstått att KI automatiskt skulle vara bättre inom varje enskilt forskningsområde.
Gäst

Byta från Linköping till KI, bra val?

Inlägg av Gäst »

Gäst skrev:Hallå! Jag funderar på att eventuellt byta från Linköping till KI. Går t1 nu och kommer därmed gå om t1 på KI. Endast med utbildningens kvalité i åtanke, är detta ett bra val? Samt vad gäller framtida karriärsmöjligheter? Vad finns det för för-/nackdelar? Ni som går på KI eller har bytt till KI, är ni glada över att ni gjorde det? Känner mig oerhört osäker. Jag vill flytta till Stockholm, men inte ge upp en jättebra utbildning.
Min erfarenhet: har gått T1 i Linköping och har sedan bytt till KI pga familj

Den generella föreläsningskvalitén är något bättre i Linköping. Det är färre föreläsningar där, men det är väldigt få som jag har gått på och skulle kalla för dåliga. På KI har man föreläsningar varje dag och ett antal (kanske 10-30%) av dem kommer hållas av folk som inte är så bra på att föreläsa (ofta är det doktoranderna som sämre).

Man tar något mer ansvar för att vara i fas på KI då man inte längre har PBL . (KI: 1 grupparbete/månad vs LiU: 2 gruppträffar/vecka). Seminarium på KI är inte grupparbeten, utan snarare miniföreläsningar eller ett litet förhör.

Annars är det också små skillnader i upplägget och vad olika föreläsare fokuserar på. På KI har vi inte ens i närheten lika mycket embryologi den första terminen om jämför med Linköping. Istället har man trippelt så mycket biokemi på KI (i princip 50% av T1).

Kurslitteraturen är i princip den samma i Linköping och KI, och det är egentligen där all pre-klin-info är. Så i princip är det inte så stor skillnad. Du blir nog ungefär lika bra läkare om du går på KI eller Linköping, eller något av de andra lärosätena i Sverige.

Är forskning du vill hålla på med så ska du nog till KI. Betydligt mycket bättre möjligheter på KI för att de får typ 50% av alla forskningspengar i Sverige. Men det betyder inte att det är dåligt i Linköping (det finns ju någon forskningsförberedandekurs man kan börja gå på T2/T3). Och en av de som föreläste om forskning för oss på introdagen på KI gjorde sin PhD i Linköping.

Vill du jobba i Stockholm i framtiden lär det vara bättre om du går på KI, då du får enklare kontakt med de olika sjukhusen. Vill du däremot jobba i Linköping, Jönköping eller ett av de andra sjukhusen man kan bli utplacerad på på LiU, så ska du nog gå kvar i Linköping.

Om du har jättesvårt att välja, men har gått om tid i ditt liv så kan du alltid 'prova' KI en termin genom att ta studieuppehåll i Linköping och sedan byta tillbaka om du ångrar dig. Eller så kan du skugga en KI student en dag (om du vill göra det så måste du nog göra det snarast innan tentaperioden börjar), och avgöra själv hur KI är.
Praktikant

Byte från Linköping till Karolinska

Inlägg av Praktikant »

Hej,
Jag har en fråga angående byte från LiU till KI. Jag ska avsluta termin 7 på LiU och är antagen på KI till vårterminen. Är det någon som vet hur mycket man kan tillgodoräkna sig?

Ifall ni känner någon som bytt/känner någon som har bytt studieort från Linköping till Stockholm under kliniska terminerna?
Isåfall vilken termin och hur mycket fick ni tillgodoräkna?
Skriv svar