Byte från Uppsala Universitet till Karolinska Institutet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
just nu

Re: tillgodoräkna sig en termin

Inlägg av just nu »

soso skrev:Kan man tänka sig få tillgodoräkna sig några/något moment om man läst T1 i uppsala och sedan byter till KI??? måste man gå om hela T1??.....någon med erfarenhet???
Det jag vet är att man måste ha minst 12hp från termin 1 för att få börja på termin 2.
Men som sagt, även om du skulle få tillgodo 12hp så finns det ju inga garantier på att det finns lediga platser på T2.
Under T1 hade vi några stycken i klassen som redan gått 1 termin på olika läkarutb. runt om i landet.
LKA79
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 jan 2012, 09:42

Byte av utbildningsort Uppsala till KI

Inlägg av LKA79 »

Hej,
Jag går nu termin 4 i Uppsala och har kommit in på KI. Jag har skickat in alla papper som de behövde men det verkar vara väldigt krångligt. Är det någon här som har någon erfarenhet av detta byte och vilken termin som jag kan komma att erbjudas. Vilken termin är det bäst att byta efter om man ska behöva få så lite rest som möjligt, vill ju inte gå om om detta är möjligt.

En sista fråga, om jag säg erbjuds plats för termin 4 men senare delen av denna, vilket betyder att jag inte studerar de första månaderna, finns det något juridiskt som hindrar att jag är inskriven både på KI och Uppsala, alltså får man gå 2 läkarprogram samtidigt under en kortare tid?

Super tacksam för svar!
Gäst

Re: Byte av utbildningsort Uppsala till KI

Inlägg av Gäst »

Känner inte till något juridiskt hinder mot att läsa två utbildningar samtidigt - men det vore kanske värt att fundera på att göra någonting annat för att fylla ut tiden, t.ex. forskning eller någon fristående kurs.

Som tumregel bör man vara beredd på att behöva läsa en termin extra när man byter lärosäte.
hej

Re: Byte av utbildningsort Uppsala till KI

Inlägg av hej »

Gäst skrev:Känner inte till något juridiskt hinder mot att läsa två utbildningar samtidigt - men det vore kanske värt att fundera på att göra någonting annat för att fylla ut tiden, t.ex. forskning eller någon fristående kurs.

Som tumregel bör man vara beredd på att behöva läsa en termin extra när man byter lärosäte.
Hej, får jag veta vad har du för betygsnitt? :glad:
Tack på för hand
janne
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 jul 2015, 14:21

Uppsala till KI

Inlägg av janne »

Hej! Jag har kommit in i Uppsala men tänker till vår söka till KI. Undrar om jag kommer kunna tillgodoräkna termin 1 och flyttas upp en termin? Eller kommer jag bara hoppa över moment men inte hoppa upp en termin?
sirretv
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:25

Uppsala till KI

Inlägg av sirretv »

Det beror på om de har platser ledigt på T2 i KI. Det brukar tyvärr inte alltid vara fallet, så även om du får tillgodoräkna mer än 12 hp, det som behövs för att flytta upp en termin, så kanske det är fullt redan. Mitt råd till dig är dock att stanna kvar i Uppsala, men du gör som du vill :)
Karre

Byte av studieort, hur gör man?

Inlägg av Karre »

Hej, jag har några funderingar angående byte av studieort. Jag pluggar just nu T1 på Uppsala och funderar på att byta till KI. Jag har sökt till KI på antagning.se. Är det något mer som jag behöver göra?
sirretv
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 apr 2015, 17:25

Byte av studieort, hur gör man?

Inlägg av sirretv »

Är det någon som vet? Är också intresserad av detta!
Tesla
Inlägg: 85
Blev medlem: 03 jan 2015, 22:09

Byte av studieort, hur gör man?

Inlägg av Tesla »

Nej, men när du får antagningsbeskedet bör du ansöka om tillgodoräkning. Räkna dock med att du behöver läsa om T1 på KI
Karre

Byte av studieort, hur gör man?

Inlägg av Karre »

Hur pass vanligt är det att man kan få flytta upp en termin senare i utbildningen?
Skriv svar