Byte från Uppsala Universitet till Karolinska Institutet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
carpediem
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 feb 2009, 21:45

Byte från Uppsala Universitet till Karolinska Institutet

Inlägg av carpediem »

Om man går exempelvis 1-2 terminer i Uppsala och sedan kommer in på KI, kan man tillgodoräkna sig det man läst i Uppsala och börja på nästa termin på KI? Vet att frågan ställts ett antal gånger i olika former, men jag undrar specifikt om just dessa lärosäten. Vad jag förstått så finns det många uppsala-studenter som gärna vill till KI, är det någon som har nån erfarenhet om detta?
tacksam för svar!
Wandi
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 apr 2011, 23:47

Någon med erfarenhet av byte UU till KI?

Inlägg av Wandi »

Hej!

Jag läser just nu termin 2 i Uppsala men funderar på att söka till KI i höst. Är det någon som bytt till KI, i så fall, vartifrån och hur mycket fick ni tillgodoräkna er?
Paperback
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 dec 2010, 02:21

Re: Någon med erfarenhet av byte till KI?

Inlägg av Paperback »

Varför vill du byta till KI? Hur tycker du att Uppsalas utbildning är såhär långt? Funderar nämligen på att söka dit...
Gäst

Re: Någon med erfarenhet av byte till KI?

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag har läst tre terminer i Uppsala och bytte sedan till KI, där jag just börjat.
Jag fick tillgodoräkna mig alla kurser fram till den kurs jag börjat nu, DSM1, förutom två projektarbeten (metabola syndromet och kolesterol från DFM1) och avsnittet om blodbildning och immunologi (första delmomentet på DFM2).

Lycka till!
/Anna
Staffan

Re: Någon med erfarenhet av byte till KI?

Inlägg av Staffan »

Gäst skrev:Hej!
Jag har läst tre terminer i Uppsala och bytte sedan till KI, där jag just börjat.
Jag fick tillgodoräkna mig alla kurser fram till den kurs jag börjat nu, DSM1, förutom två projektarbeten (metabola syndromet och kolesterol från DFM1) och avsnittet om blodbildning och immunologi (första delmomentet på DFM2).

Lycka till!
/Anna
Hej Anna! Jag funderar på att byta från lund T2, till KI T3 - och har nu blivit antagen till KI. Jag måste alltså bestämma mig ganska snart. Därför undrar jag: fick du läsa någon extra termin?
qiaozhehui
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 jun 2010, 08:57

Re: Någon med erfarenhet av byte till KI?

Inlägg av qiaozhehui »

Jag har också precis kommit in på KI, men har redan läst T1 i Linköping. Någon med erfarenhet av byte från LiU till KI? Det verkar som vi läser samma ämnen (cellbiologi, biokemi, matsmältningsorgan och dess anatomi/histologi, embryologi), fast vi körde PBL i Linköping och kanske gick igenom allting lite fortare.

Vore skönt att inte behöva läsa om hela T1...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Någon med erfarenhet av byte till KI?

Inlägg av Nils »

qiaozhehui skrev:Jag har också precis kommit in på KI, men har redan läst T1 i Linköping. Någon med erfarenhet av byte från LiU till KI? Det verkar som vi läser samma ämnen (cellbiologi, biokemi, matsmältningsorgan och dess anatomi/histologi, embryologi), fast vi körde PBL i Linköping och kanske gick igenom allting lite fortare.

Vore skönt att inte behöva läsa om hela T1...
Du bör kunna tillgodoräkna dig åtminstone delar av T1, till exempel praktiska moment.
Ifall tillräckligt mycket tillgodoräknas får du möjlighet att istället börja på T2 och göra T1-resterna parallellt.
qiaozhehui
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 jun 2010, 08:57

Re: Någon med erfarenhet av byte till KI?

Inlägg av qiaozhehui »

Nils skrev: Du bör kunna tillgodoräkna dig åtminstone delar av T1, till exempel praktiska moment.
Ifall tillräckligt mycket tillgodoräknas får du möjlighet att istället börja på T2 och göra T1-resterna parallellt.
Tack för snabbt svar. Jag försökte faktiskt få tag på läkarprogrammets studievägledare igår, men hon var på semester. Ibland är det faktiskt snabbare att bara fråga på forumet här... :glad:
soso
Inlägg: 27
Blev medlem: 14 jul 2011, 12:39

Tillgodoräkna sig en termin (UU till KI)

Inlägg av soso »

Kan man tänka sig få tillgodoräkna sig några/något moment om man läst T1 i uppsala och sedan byter till KI??? måste man gå om hela T1??.....någon med erfarenhet???
cortege
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 apr 2011, 14:49

Re: tillgodoräkna sig en termin

Inlägg av cortege »

soso skrev:Kan man tänka sig få tillgodoräkna sig några/något moment om man läst T1 i uppsala och sedan byter till KI??? måste man gå om hela T1??.....någon med erfarenhet???
Det jag kommer säga nu är mina personliga antaganden, inte ett direkt svar på din fråga.

Du lär få tillgodoräkna dig några moment, dock ej hela terminen. Detta baserar jag på det faktum att jag ansöker om tillgodoräkning nu och de är väldigt strikta med vilken kunskap du ska ha tagit in. Räkna inte med att flyttas upp en termin. Detta baserar jag på det faktum att det nu är över 20 personer som har möjlighet och ansöker om att flyttas upp en termin, medan det finns 0 platser tillgängliga.

Jag hoppas du får ett mer utförligt svar av någon snart som kan ge dig detta. Hoppas jag hjälpt och inte stjälpt.
Livet går vidare.
Skriv svar