Hjälp med förståelse av kursmåls syfte

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Lakarstudent2
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 jul 2013, 14:36

Hjälp med förståelse av kursmåls syfte

Inlägg av Lakarstudent2 »

Hej!

Jag ska studera läkarprogrammet på Karolinska med start höstterminen 2013.

Jag vill verkligen lära mig stoffet i mina kurser. Eftersom jag tidigare läst på universitet förstår jag att klara tentor är en sak, och att verkligen lära sig är en annan.

För att lära behöver jag både kvantitet och kvalité i mina studier. Jag kan enkelt åstadkomma kvantitet. För kvalité däremot behöver jag er hjälp!

Hög kvalité uppnår jag bland annat genom att veta mitt varför. Mina erfarenheter säger mig att man ofta förstår sin egen motivation till att lära sig stoffet först efter kursens slut. Studentens kunskaper är ofta otillräckliga för att förstå helheten från start. Man missar kvalité i sin utbildning. Det mesta är glömt efter tentan.

Jag har läst igenom kursmålen för Karolinskas termin ett: "den friska människan I". Som väntat känns helheten smått diffus. Är det någon som kort, kanske med en mening, skulle kunna förklara varför respektive kursmål i "den friska människan I" finns? Min dröm är att arbeta som idrottsläkare. Varför kommer de olika aspekterna av kursen att vara essentiella för mig i mitt arbete med idrottsmedicin?

Kanske låter min frågeställning synnerligen trivial. Att få hjälp med att förstå kursens helhet redan från start är ändock ett viktigt verktyg för att lära! Kursmålen finner ni här ni genom att klistra in följande länk i er webläsare och sedan klicka vidare på "den friska människan I"
http://pingpong.ki.se/public/courseId/5 ... em=4265153

Tack i förhand!

Med vänliga hälsningar,

Lakarstudent2
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hjälp med förståelse av kursmåls syfte

Inlägg av Nils »

(1) Kunskap om människan i balans
Översiktligt redogöra för funktionssystemen, särskilt ämnesomsättning, endokrina systemet, matsmältning, och några relaterade tillstånd och sjukdomar. Redogöra för cellens struktur och funktion i en organism, och förklara mekanismer för utveckling.
Ämnesomsättning, respiration, cirkulation och så vidare är alla centrala för hur väl någon kan prestera inom idrott; ifall någonting inte fungerar optimalt så går det sannolikt ut över prestationen och utvecklingen.
(2) Kunskap om människan i obalans
Redogöra för mutationer samt för mekanismer som cellen använder för att bibehålla genomisk integritet.
Detta är troligen relevant främst ur ett utvecklingsperspektiv hos unga idrottare men det kan också vara av intresse vid t.ex. idrotter som utövas mycket utomhus under en brännande sol (ökad risk för hudcancer).
(3) Kunskap om människan i samspel
Redogöra för centrala begrepp inom etisk, medicinsk psykologi, samt yrkesetiska regler.
Hur agerar du ifall en patient erkänner bruk av anabola steroider? Eller ifall idrottaren har en sjukdom som kan vara livsfarlig utan behandling men behandlingen samtidigt skulle innebära ett avbrott eller slutet på personens idrottskarriär? Eller ifall du måste ge patienten ett mycket tråkigt besked?



Hinner inte resten nu, har en middag att gå till...
(4) Färdigheter i direkt kontakt
Ta kapillärblodprov, utföra vissa analyser, skydda sig mot smitta, och föra ett samtal med patienter på ett patientcentrerat sätt.
(5) Färdigheter i indirekt kontakt
Analysera komplexa samband kring grundläggande cellbiologiska mekanismer och kroppens olika funktionssystem. Samla och analysera information, visa anatomiska strukturer och identifiera histologiska preparat, samt analysera etiska problem och psykologiska frågeställningar.
(6) Färdigheter i samspel
Arbeta i en blandad grupp och tillsammans redovisa gemensamt erhållna resultat.
(7) Förhållningssätt som kunskap och attityd
Visa insikter om samspelet mellan individuellt arv och utveckling i en komplex och varierande miljö.
(8) Förhållningssätt som beteende och värderingsförmåga
Förstå och analysera sjukdomars uppkomstmekanismer, visa respekt för den döda kroppen, bemöta patienter och andra berörda på ett respektfullt sätt och reflektera kring det.
Lakarstudent2
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 jul 2013, 14:36

Re: Hjälp med förståelse av kursmåls syfte

Inlägg av Lakarstudent2 »

Tack so far Nils! Det är exakt det här som jag är ute efter!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Hjälp med förståelse av kursmåls syfte

Inlägg av Nils »

Det har hunnit bli lite sent, så återstående punkter kan bli lite korta.


#4
Denna känns ganska rakt på sak, bara att byta ut "patienter" mot "idrottande patienter"...

#5
Anatomiska kunskaper, åtminstone för skelett, muskler och andra delar av rörelseapparaten, känns rätt självklara här. Att kunna resonera om hur olika system samspelar och analysera vad som orsakar avvikelser är bra inte bara på vägen mot diagnoser och val av lämpliga behandlingar utan även för att lättare kunna förklara för (den idrottande) patienten hur dennes kropp fungerar och varför de aktuella besvären har uppkommit.

#6
Som läkare arbetar man tillsammans med personer med andra yrkesroller, även som idrottsläkare, och bra teamwork bäddar för bra resultat och bra stämning i arbetet. Särskilt sjukgymnaster kan vara aktuella för professionellt samarbete men även sjuksköterskor, arbetsterapeuter och andra kan ingå i bilden.

#7 och #8
Tror att dessa i princip redan är täckta genom tidigare resonemang.


Säg gärna till ifall du tycker att någon av punkterna kan ges en utförligare idrottsmedicinsk motivation...
Gäst

Re: Hjälp med förståelse av kursmåls syfte

Inlägg av Gäst »

Tack så otroligt mycket!
Skriv svar