Läsanvisningar DFM 2

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Guest

Läsanvisningar DFM 2

Inlägg av Guest »

Hej!

Jag har nu klarat av T1 på KI och tänkte börja förbereda mig inför T2, men jag kan inte hitta några läsanvisningar för DFM 2 någonstans, så nu undrar jag:

Är det någon här som har läsanvisningar (gamla eller nya) till DFM 2 som kan dela med sig?
Vad läser man om först under DFM 2?
Jag tar gärna del av ett schema för T2 (från vt-13 eller tidigare) om någon har det tillgängligt.

Tacksam för svar!
lakarstudent

Re: Läsanvisningar DFM 2

Inlägg av lakarstudent »

Guest

Re: Läsanvisningar DFM 2

Inlägg av Guest »

Stort tack!
lakarstudent
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 jun 2013, 14:33

Re: Läsanvisningar DFM 2

Inlägg av lakarstudent »

Varsågod! Gällande läsanvisningarna skulle jag kunna tänka mig att om du kollar Boron och hus75 samtidigt så skulle du kunna få en bra bild på vad du ska läsa
Guest

Re: Läsanvisningar DFM 2

Inlägg av Guest »

Ja Boron köpte jag innan terminsslutet för ha något att grunda med inför T2, finns dock en del att välja på i läsväg så jag hoppas jag träffar rätt och inte läser in mig på fel grejer! Det är tillräckligt mycket att kunna ändå!

Tackar för tipsen, nu ska jag nog hitta rätt! :)
Micke

Re: Läsanvisningar DFM 2

Inlägg av Micke »

Jag ser Boron mest som en bok för fördjupningar eller uppslagsverk. Skulle rekommendera att du använder dig av någon annan, lite mer kompakt fysiologi t.ex despopulous, rhoades eller guyenet. T.ex täcker despopulous i princip allt du behöver kunna vad gäller fysiologi men är bara en bråkdel så mycket att läsa jämfört med Boron.

Lycka till
Gäst

Re: Läsanvisningar DFM 2

Inlägg av Gäst »

Om kemi och fysik inte är dina starkaste kort skulle jag rekommendera lite repetition av syra/basformler och Daltons lag. Kommer en hel del sånt när man läser njure och cirkulationsfysiologi under T2.
shu

Re: Läsanvisningar DFM 2

Inlägg av shu »

Rekommenderar först och främst sommarlov. Om du ändå insisterar så föreslår jag en pedagogisk fysiologibok, typ Costanzo (den riktiga, inte BRS). Boron kan du slänga, alternativt använda som pall eller liknande. Despopolus är ok för repetition/snabb genomgång men enligt mig inget man börjar med för att läsa in nytt material. Jag hade nog satsat på Costanzo. Till den finns även en sammanfattning (BRS physiology) som kan vara användbar inför tentan, förutsatt att man läst på redan.

Ett annat förslag är att titta på videoklipp från Dr. Najeeb. Han täcker upp i princip hela preklin på ett pedagogiskt sätt. Det går dock långsamt ibland (men tid är nog inte den främsta begränsningen under sommarne) och ibland förekommer vissa faktafel, men det är inget större problem.

Första veckan på kursen handlar dock, om jag minns rätt, om blodet. Ross (Histology) täcker upp det avsnittet ganska bra.
Skriv svar