Klinisk placering

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Silbernagl

Klinisk placering, Sthlm (KI)

Inlägg av Silbernagl »

Hej alla, jag pluggar på KI i Stockholm och har börjat fundera över vilket sjukhus jag ska "önska" inför de kliniska terminerna. Vad vet ni om de olika placeringarna? Vilka skillnader finns, bortsett från de geografiska? Hur stora är chanserna att man hamnar där man vill?

Bidra gärna med era egna, eller andras, erfarenheter och synpunkter!

/Förvirrad pre-klinare
Gäst

Re: Klinisk placering, Sthlm (KI)

Inlägg av Gäst »

Jag har hört sägas ryktesvägen att Huddinge har mer variation i sjukdomar, relaterat till en större andel invandrare.
Silbernagl

Re: Klinisk placering, Sthlm (KI)

Inlägg av Silbernagl »

Ok, grymt! Finns det ingen mer med erfarenheter att dela med sig utav? Jag har hört att stämningen på KS Huddinge ska vara ganska bra, särskilt med tanke på närheten till KI, Södertörn etc. Jag har även hört att det är svårt att hamna på SöS, pga hård konkurrens. Stämmer detta?

Hur är det med Danderyd/KS solna?
Gäst

Re: Klinisk placering, Sthlm (KI)

Inlägg av Gäst »

Silbernagl skrev:Hej alla, jag pluggar på KI i Stockholm och har börjat fundera över vilket sjukhus jag ska "önska" inför de kliniska terminerna. Vad vet ni om de olika placeringarna? Vilka skillnader finns, bortsett från de geografiska? Hur stora är chanserna att man hamnar där man vill?

Bidra gärna med era egna, eller andras, erfarenheter och synpunkter!

/Förvirrad pre-klinare
Vi som går T3 ska till att välja inom en veckas tid ungefär. Vad vet ni om KS Solna/DS? (väljer mellan dom som förstahandsval)
Erik

Klinisk placering

Inlägg av Erik »

Går termin 3 i stockholm och ska snart välja klinisk placering. Det har ju tidigare varit en del prat om kvaliteten på de olika sjukhusen i stockholm. Jag undrar om det finns några här som lite färsk erfarenhet av T4-8 på DS och KS. KS håller ju på att byggas om sedan en tid tillbaka och jag undrar lite hur detta har påverkat utbildningen? Finns KUM kvar? Hur blir det med akutplacering? Och hur är miljön och stämningen bland personalen rent allmänt?

Väldigt tacksam över alla funderingar och erfarenheter!
Gäst

Re: Klinisk placering, Sthlm (KI)

Inlägg av Gäst »

Kursplaceringslistor för sjukhusvalen på KI finns publicerade på öppen kurswebb (hur smart det är går att diskutera) http://pingpong.ki.se/public/pp/public_ ... 0Vt-13.pdf

Notera att alla, inkl de som får förtur (ffa pga barn) får ett lottnummer, så de populära förtursvalen (läs: SÖS) får högre genomsnittligt lottnummer än vad de annars hade fått. Däremot är det rätt tydligt om man exporterar listan till excel, att Huddinge är i särklass minst populärt, just pga avstånden. Har aldrig träffat någon som varit placerad på Huddinge och varit missnöjd med själva undervisningen där.
Skriv svar