Studietakten på T1-4 på KI

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Carter
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 nov 2010, 07:37

Studietakten på T1-4 på KI

Inlägg av Carter »

Hej!
Jag siktar på att börja på T1 på KI i vår och har lite funderingar kring studietakten. Många säger att man klarar sig bra om man ser på programmet som ett heltidsjobb och kör 9-5. Att man då inte behöver göra så mycket mer. Men stämmer det??

Efter att ha jobbat ett antal år och med tre små barn tycker jag naturligtvis att detta upplägg skulle passa rätt bra men jag vill inte lura mig själv.

Någon därute som kan ge mig ett realistiskt svar?? Tänker framförallt på T1 till att börja med..
kama
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 jul 2010, 23:45

Re: Studietakten på T1-4 på KI

Inlägg av kama »

Jag går T1 på KI, så jag kan inte svara för det tre efterföljande terminerna, men för den första! Arbetsbelastningen är ganska lugn till en början men ökar exponentiellt (som alla faddrar brukar uttrycka det). Jag tycker att den största omställningen med KI, ifrån tidigare studier, att man är schemalagd nästan all tid. Givetvis, slutar vi tidigt ibland, men jag tror iaf att man behöver plugga en del utöver (9-17) med tanke på att vi har labbrapporter, duggor i quiz-form samt seminarier som man måste förbereda sig till. Däremot, tror jag inte att det är något problem att ha barn; vi har flera i vår klass som har barn - allt ifrån 1-4 stycken! Däremot, måste man vara strukturerad dvs det är svårt att skjuta upp plugget eftersom vi hela tiden har uppföljningar i form av duggorna/quizen. Så, även om man bara har en tenta på första kursen DFM1 så måste man plugga kontinuerligt.

Självklart, kan jag inte tala för andra. Mycket beror även på förkunskaper. Har du tex läst mycket biokemi eller kemi på universitet innan så har du det betydligt lättare på vår kurs där intermediär-metabolismen utgör en stor del!


Hoppas att detta kanske kan ge en liten uppfattning om studiebelastningen!
Lycka till!
Carter
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 nov 2010, 07:37

Re: Studietakten på T1-4 på KI

Inlägg av Carter »

Tack Kama! En stor hjälp att få svar från någon med direkt erfarenhet. Har läst en del studentbloggar och hört så många olika historier att jag ibland inte vet vad jag ska tro: folk som pluggar heltid, jobbar heltid, har flera barn och dessutom pendlar flera timmar till studieorten. Eller folk som kör taxi på nätterna och pluggar på dagarna. (Slog mig aldrig att man kunde strunta i att sova). Nu säger jag inte att detta är lögn..det finns säkert de som gör så...bara att man har svårt att förstå hur de kan få allt att gå ihop. Någon som vet??

Tack igen! Hoppas studierna går bra!
Skriv svar