KI´s läkarprogram

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Paperback
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 dec 2010, 02:21

KI´s läkarprogram

Inlägg av Paperback »

Kan inte lite KI studenter ge lite mer reflektioner om hur läkarprogrammet är där? Tycker man hör mycket negativt om KI och att det blivit sämst rankat osv. Har de tagit åt sig kritiken och börjar det bli bättre? Vad är positivt tycker ni som går där? Finns det någon form av studentliv?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: KI´s läkarprogram

Inlägg av Nils »

Omdömena om KI varierar mellan olika rankingsystem; HSV-utvärderingen gav dem en mindre god placering men URANK placerar KI högst inom det medicinska området och KI brukar få bäst placering (utav de svenska lärosätena) i internationella rankingar...
Bjorkman
Inlägg: 75
Blev medlem: 07 feb 2009, 18:46

Re: KI´s läkarprogram

Inlägg av Bjorkman »

Jag läser på KI, dock pre-klin så det är endast den delen jag kan uttala mig om (går nu T3). Tror förresten inte man skall hänga upp sig för mycket på de otaliga ranking-listorna som cirkulerar, av olika anledningar..

Det är inget fel på KIs läkarprogram, jag vet inte vad det skulle vara för kritik du hört och jag har svårt att tänka mig att andra läkarprogram i Sverige skulle vara bättre, annorlunda - ja, bättre - nej. Annorlunda så till vida att man använder sig av PBL mer eller mindre bland annat.

Men lite mer specifikt om hur jag upplevt det fram till nu.
Det första vi var med om var en tredagars lära-känna-tillställning på ett kollo (vi delades upp på fyra olika platser). Allt leddes endast av faddrar från olika terminer och vi fick minsann chansen att lära känna varandra.. :blinkar:
Bland alla "lekmoment" fick vi även träffa ett par läkare som tog sig tid och kom ut i skogen på kvällen till oss och svarade på alla frågor vi kunde tänkas ha. En mycket bra start!

Vi fortsatte sedan med en tre-veckors kurs kallad "Upptakten", föredömligt ledd av Åsa Nilsonne, den första ur en oändlig rad av *kändisar* vi fått föreläsningar av. Kändisar inom medicin och forskning - vilket kommer sig av att de är framstående och duktiga. Där har ni en av fördelarna med KI..
Kursen var ganska soft, lite väl lugn kan jag tycka kanske.. Innehöll bland annat lite systematisk anatomi och vi var ute på Vårdcentral första gången under den tiden. Någon dag besökte vi Svenska Läkarsällskapen och bjöds på mat (mycket trevligt!) etc.

Nästa moment innehöll cellbiologi och det "ökända" momentet "Cell-slöjd", KI-studenter vet vad jag pratar om.. :blinkar:

Efter det - biokemi för nästan hela slanten, metabolism men även mycket mer runt det som händer från mun till stjärt (anatomi & histologi). Intressant men tungt enligt många. Terminen avslutades med en 24p tenta..

Under termin två fortsatta det med immunologi (föreläsningar av Klas Kärre), blodet, syra-bas, endokrinologi, respiration, cirkulation och avslutades med "Människan i rörelse" - anatomi & histologi runt armar och ben plus hur alla leder kan röra sig etc.
Den terminen avslutades av en 30p tenta...
Kan dock tillägga att upplägget var bra - under exempelvis endokrinologin kom patienter och berättade sin historia runt diverse sjukdomar de råkat ut för, ett trevligt inslag.

Termin tre började med anatomin runt huvud, thorax, buken & bäcken. Mycket dissektioner (precis som under "Människan i rörelse"), något jag vet att man inte får lika mycket eller inte alls på övriga universitet. Man kan tycka vad man vill om det och skulle säkert klara utbildningen utan riktiga "preparat" men möjligheten ges.
Det fortsatte sedan med neurologi och efter det har vi valt sjukhus (KS i Solna eller Huddinge, SÖS och Danderyd) för att köra resten av terminen på dem (patologi) efter en liten "crash-course" i mer immunologi, mikrobiologi och farmakologi.

Svårt att bedöma hur mycket PBL vi har jämfört med andra.. Jag tror att vi har mer än GU men mindre än alla andra universitet. Linköping och Umeå har väl mest? Kanske även Lund..?
När jag jämfört med kompisar som läst eller läser på andra universitet (i Sverige) så verkar vi ha haft en ganska tuff biokemi-del - om det stämmer så kanske det beror på KIs stora forskningsinriktning (40% av Sveriges medicinska forskning), man vill att den delel skall sitta..?
Säger inte att det är så dock..

Det finns många andra aspekter med naturligtvis - närheten till forskning under utbildningen (finns en extra kurs man kan gå parallellt om man vill det), man kan även läsa en kurs på Handels som ger en någon "master i sjukhuschef eller motsvarande" i framtiden..
Tja, och Stockholm är Stockholm med allt vad det innebär... Men jag får ju ofta höra det fina studentlivet i Uppsala och Lund, något sånt kan jag ju inte säga att vi har..

Men som sagt, jag tror inte att KIs läkarprogram på något sätt är sämre än andra i Sverige (varför skulle det vara det förresten?). Välj istället utbildning på hur du själv studerar, gillar du PBL sök Linkäping och Umeå eller vilka det nu är, KI och GU för mer "katederundervisning" (jag har dålig koll på Örebro men Nisse kan säkert svara om Lund).

Långt och osammanhängande.. :) Är det något specifikt så skicka ett PM, jag skall försöka komma ihåg att kika in här då och då och förhoppningsvis finns det folk från högre terminer här som kan ge en mer nyanserad bild..?
Skriv svar