Tentor på KI

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
DrMeister
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 maj 2011, 09:16

Tentor på KI

Inlägg av DrMeister »

Hej allihop, nu är det så att jag undrar hur
1. Hur många procent av en tenta behöver man få rätt på?. Är det 60 -70 för att bli godkänd? skiljer det sig från lärosäte till lärosäte?.

2.Hur många tillfällen ges man för att klara en tenta?, stämmer det att man har upp till 5 gånger på sig per tenta?


3.Hur många tentor har man per år/läsår i genomsnit? Hur skiljer det sig från år till år dvs år 1, 2, 3 etc?
:smart:
Gäst

Re: Tentor på KI

Inlägg av Gäst »

Hej!
Nu har jag bara läst första terminen, och dessutom i Göteborg, men så här såg det ut för oss:
Översiktsanatomi - 1 tenta (70% för G)
Molekylär cellbiologi - 1 tenta (66% för G) + 1 munta
Biomedicinsk fördjupning - Muntlig redovisning

Hoppas det svarade på något :glad:
DrMeister
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 maj 2011, 09:16

Re: Tentor på KI

Inlägg av DrMeister »

Ja det förklarade i varje fall hur stor andel av ett prov man behöver svara rätt på, och dessutom klargjorde det ungefär hur många tentor man har vid läkarprogrammet under termin 1. Tack för det :tummeupp: . Dock skulle det uppskattas om någon kunde svara på hur många tentor det är per år ( helt år) när man studerar läkarprogrammet , helst vid KI eller Uppsala. Dessutom undrade jag
hur många tillfällen man ges för att klara en och samma tenta?. :smart:
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Tentor på KI

Inlägg av Solen08 »

DrMeister skrev:Hej allihop, nu är det så att jag undrar hur
1. Hur många procent av en tenta behöver man få rätt på?. Är det 60 -70 för att bli godkänd? skiljer det sig från lärosäte till lärosäte?.

2.Hur många tillfällen ges man för att klara en tenta?, stämmer det att man har upp till 5 gånger på sig per tenta?


3.Hur många tentor har man per år/läsår i genomsnit? Hur skiljer det sig från år till år dvs år 1, 2, 3 etc?
:smart:
På KI, T1:

1. 60% totalt, men minst 50% på varje del (på T1: 1.anatomi&fysiologi&histologi, 2. cellbio&embryo, 3. biokemi). Det går inte att få G genom att kunna bra en del på bekostnad av en annan.

2. Jag trodde att det var 6 ggr (jag är inte säker), men definitivt inte färre än 5 ggr. Det finns dock "spärrar": du måste ha minst 12hp från T1 för att få börja på T2. Du får inte börja T3 om du har rester från T1.

3. Vi hade en stor tenta i slutet av terminen, + 4st duggor (deltentamina) under terminen, varav 2 skriftliga (cell&embryo, biokemi) och 2 webb (test).
Solen08
Inlägg: 77
Blev medlem: 15 jun 2008, 22:00

Re: Tentor på KI

Inlägg av Solen08 »

Jag ska nog tillägga att T1 är "Matsmältning&Ämnesomsättning" -en's termin på KI så avsnittet "anatomi&fysiologi&histologi" omfattar endast det.
T1 tentan är "värd" 6hp och omfattar 24hp. Dvs. om man klarar alla andra moment förutom tentan i slutet av terminen får man 24hp (18hp för DMF1 och 6hp för Upptakten).
Man ska ha klarat av duggorna för att få skriva tentan (för 3 av duggorna fanns 1 omduggatillfälle under terminen och för biokemiduggan fanns 2 omduggatillfällen under T1 + ett till i augusti).

Mycket info finns på:
https://pingpong.ki.se/public/courseId/ ... licPage.do
Skriv svar