Tenta DFM1 på KI: Andel godkända

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Skogis

Tenta DFM1 på KI: Andel godkända

Inlägg av Skogis »

Jag undrar om någon från KI vet på ett ungefär hur stor andel av studenterna som blir godkända på den första tentan, det vill säga för DFM1. Jag har hört allt från att 60 % kuggar, till att det bara är ett fåtal.

Finns det någon som kan bidra med siffror eller egna spontana upplevelser? Jag vore tacksam för svar!
linaaaa
Inlägg: 24
Blev medlem: 02 sep 2011, 22:08

Re: Tenta DFM1 på KI: Andel godkända

Inlägg av linaaaa »

Skogis skrev:Jag undrar om någon från KI vet på ett ungefär hur stor andel av studenterna som blir godkända på den första tentan, det vill säga för DFM1. Jag har hört allt från att 60 % kuggar, till att det bara är ett fåtal.

Finns det någon som kan bidra med siffror eller egna spontana upplevelser? Jag vore tacksam för svar!
haha 60%!!! det var väl lite att ta i!

nää, jag har hört att det alltid brukar ligga på 30%
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Tenta DFM1 på KI: Andel godkända

Inlägg av Spock »

Om det legat på 60% hade nog universitetsledningen allvarligt övervägt att höja/förändra behörighetskraven.
Skogis

Re: Tenta DFM1 på KI: Andel godkända

Inlägg av Skogis »

Tack för alla svar! Skönt att det inte ligger på 60 % då! Har även kollat med kursansvarig som sade att 25 % av de som skriver tentat kuggar den, men att ytterligare 10 % inte får skriva tentan pga. restduggor och liknande. I runda slängar är det alltså 30-40 % som inte klarar första tentan, vilket jag tycker är en ganska hög siffra!

Vad säger ni om detta, särskilt ni som går på KI? Är pedagogiken för dålig? Är studenterna för studiesvaga?
MedStud
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 jul 2011, 22:04

Re: Tenta DFM1 på KI: Andel godkända

Inlägg av MedStud »

Skogis skrev:Tack för alla svar! Skönt att det inte ligger på 60 % då! Har även kollat med kursansvarig som sade att 25 % av de som skriver tentat kuggar den, men att ytterligare 10 % inte får skriva tentan pga. restduggor och liknande. I runda slängar är det alltså 30-40 % som inte klarar första tentan, vilket jag tycker är en ganska hög siffra!

Vad säger ni om detta, särskilt ni som går på KI? Är pedagogiken för dålig? Är studenterna för studiesvaga?
Kursansvarig, är det Åke eller?

Jag tror att det var en större andel som klarade den "på min tid", men det kanske är rätt många som missar den nu.

Jag skulle tro att det beror på att det är en ganska tuff kurs som kräver mycket utantillkunskap. Och att folk inte är vana vid att plugga på det sättet. Oavsett om du kommer direkt från gymnasiet, en annan utbildning eller har jobbat i 20 år kommer det att kännas lite nytt. Det brukar gå bättre på de andra terminerna då man fått upp tempot och har lite känsla för vad som krävs och hur man ska plugga.

Pedagogiken är mycket bra. Åke gör sitt absolut bästa för att ni ska lära er så mycket som möjligt. Det största problemet är nog som sagt att folk inte är vana vid att plugga på det sättet.

Det stora tipset för att klara läkarlinjen: Gamla tentor.
Skogis

Re: Tenta DFM1 på KI: Andel godkända

Inlägg av Skogis »

Japp, det är Åke :glad: Ang. tipset om gamla tentor, bör man spara dem till slutet eller kika på dem direkt?
MedStud
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 jul 2011, 22:04

Re: Tenta DFM1 på KI: Andel godkända

Inlägg av MedStud »

Skogis skrev:Japp, det är Åke :glad: Ang. tipset om gamla tentor, bör man spara dem till slutet eller kika på dem direkt?
Första terminen pluggade jag först och löste dem själv i slutet. Andra terminer pluggade jag totalt några timmar och läste sedan tentorna och svaren utan några krav på att jag skulle kunna allt i förväg. Har alltid skrivit ca 25% bättre än godkäntgränsen.

Vänta inte för länge med att kolla på tentorna, de ger oftast en väldigt bra bild av vilken nivå tentan kommer ligga på. Titta gärna på en tenta mitt i kursen ungefär. Föreläsningarna och lärandemålen berättar faktiskt inte vad som brukar komma på tentorna.

Se i alla fall till att ha en dag att bara kolla tentor på.
StudentT2

Re: Tenta DFM1 på KI: Andel godkända

Inlägg av StudentT2 »

Nu under VT12 var det häften av alla studenter som antingen inte fick skriva tentan på grund av att de inte hade klarat av duggorna eller inte klarat av själva tentan. Jag klarade mig. Men många kuggade även omtentan och det betyder att de får det mycket svårt, då få klarar av att plugga till både DFM1 och DFM2 samtidigt.
Jag tror att det beror på att folk inte är vana att plugga så mycket och framför allt inte är vana att behöva lära sig så mycket fakta på en gång (formler och biokemi är halva tentan).
Andra orsaken är att det krävs väldigt mycket disciplin från allra början då man förväntas att läsa in allt själv och sedan komma förberedd på seminarierna, som i och för sig är av en mycket varierande kvalité. Om man inte har läst allt själv och inte hade fått någon bra seminarieledare är Åkes uppföljningsföreläsningar värdelösa. Ett tips för dem som inte orkar sitta hemma själva och läsa och vill att någon lär dem istället - gå på seminarierna ledda av Tomas Bergman, han brukar köra längre än vad som står på schemat, går igenom allt väldigt pedagogiskt och noggrant, svarar lugnt på alla frågor. Han går igenom det som kommer på tentan, medan i boken är det väldigt mycket onödigt.
Plugga efter lärandemålen! Från början vill man kunna allt och är intresserad av allt, men man kan inte bli en färdig läkare på en termin. Det som inte står i lärandemålen behöver inte du kunna! Så enkelt är det!
Plugga mycket på gamla tentor, många har svårt med frågeformuleringen på tentan, ibland får man en känsla att de gör allt svårare än vad det är. Om du inte förstår frågan på tentan, tänk vilka lärandemål som kan passa in här! :) Många frågor återkommer.
Plugga inte bara på duggasammanfattningar! Läs histologi-boken, även om det inte kommer så många frågor på det på DFM1 tentan, kommer de kunskaperna att vara väldigt nyttiga under T2 då ni kommer att examineras i histologi. The Cell tycker inte jag man behöver läsa över huvud taget. Följ föreläsningarna och läs gamla tentor för att förstå hur de tänker. Biokemiboken är väldigt bra, bra läshänvisningar finns! Läs den och sedan duggasammanfattningar som repetition!
Boron och Boulpaep är bra när det gäller motorik samt sammanfattning av nutrientdigestionen, men det står även ganska bra om det i duggasammanfattningarna.
Börja plugga direkt! Gå igenom lärandemålen för dagen innan/under föreläsningarna! Lycka till!!!
T3Nu

Re: Tenta DFM1 på KI: Andel godkända

Inlägg av T3Nu »

Tänkte bara lägga till att det inte är riktigt så illa som "StudentT2" gör gällande.

Vet inte hur stor andel som inte skrev T1-tentan för att de hoppat av/inte klarat någon dugga, men ej så stor andel. Tror det var kring 155 st som skrev den, och ungefär 30% kuggade tentan. Omtentan däremot kuggade 75% (den i augusti alltså).

Nu vet jag inte hur många som blev spärrade från T3 men en höftning är 10 st.
Havstorn
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 jun 2013, 23:53

Re: Tenta DFM1 på KI: Andel godkända

Inlägg av Havstorn »

Men om det vill sig så illa att man inte klarar DFM1 omtentan. Hur gör man då?

Då ska man alltså både gå på föreläsningar för att lära till DFM2 tentan och samtdigt läsa till DFM1 tentan.

Det håller ju inte? Hur gör man då? Tar man ett studieuppehåll och pluggar in T1, och fortsätter sedan på T2 eller vad är erat råd?
Skriv svar