Forskningsförberedande kurs (ffa KI)

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Anonym

Forskningsförberedande kurs (ffa KI)

Inlägg av Anonym »

Ni som går på KI känner säkert till att det finns en forskningsförberedande kurs (FoLäk) som man kan söka till efter termin 2, och som löper parallellt med de övriga studierna. Är det någon av er som har egen erfarenhet eller har hört något om den här kursen? Hur stor är arbetsbelastningen och hur pass lärorik är kursen? Övriga som känner till liknande kurser på andra lärosäten får gärna bidra med synpunkter också!

Frågorna är försås subjektiva men det kan i alla fall ge en uppfattning. Själv har jag funderat på att söka, trots att jag inte är helt säker på att jag kommer att ägna mig åt forskning senare. Vad tror ni?
Guest

Re: Forskningsförberedande kurs (ffa KI)

Inlägg av Guest »

Anonym skrev:Ni som går på KI känner säkert till att det finns en forskningsförberedande kurs (FoLäk) som man kan söka till efter termin 2, och som löper parallellt med de övriga studierna. Är det någon av er som har egen erfarenhet eller har hört något om den här kursen? Hur stor är arbetsbelastningen och hur pass lärorik är kursen? Övriga som känner till liknande kurser på andra lärosäten får gärna bidra med synpunkter också!

Frågorna är försås subjektiva men det kan i alla fall ge en uppfattning. Själv har jag funderat på att söka, trots att jag inte är helt säker på att jag kommer att ägna mig åt forskning senare. Vad tror ni?
Jag har pratat med en kursare som går den. De träffas varannan måndag kväll. Labbar, föreläsningar, diskussioner, uppgifter. Som mest är det på somrarna då man ska praktisera på labb och skriva ett arbete.

Jag hört lite blandade åsikter om den kursen.
Vissa menar att man inte behöver gå den, att man kan lära sig mer genom att kontakta och joina en grupp vars forskning verkar vara intressant.

Jag har även läst någonstans att det finns tankar på att dela upp kursen i två separata delar á 15hp så att antagningen till varje del sköts separat.
De brukade väl anta varje termin förut men nu var det ingen antagning till VT2012 och jag har inte sett någon info inför HT2012 heller.
Guest

Re: Forskningsförberedande kurs (ffa KI)

Inlägg av Guest »

Anonym skrev:Ni som går på KI känner säkert till att det finns en forskningsförberedande kurs (FoLäk) som man kan söka till efter termin 2, och som löper parallellt med de övriga studierna. Är det någon av er som har egen erfarenhet eller har hört något om den här kursen? Hur stor är arbetsbelastningen och hur pass lärorik är kursen? Övriga som känner till liknande kurser på andra lärosäten får gärna bidra med synpunkter också!

Frågorna är försås subjektiva men det kan i alla fall ge en uppfattning. Själv har jag funderat på att söka, trots att jag inte är helt säker på att jag kommer att ägna mig åt forskning senare. Vad tror ni?
Man kan söka kursen redan efter termin 1
http://ki.se/kursplan?courseCode=1QA048
Gäst

Re: Forskningsförberedande kurs (ffa KI)

Inlägg av Gäst »

Hej kom in på tråden av en slump och jag vet inte om frågan fortfarande är aktuell men här kommer mina tankar:

Det man gör under terminerna har jag inte uppfattat som särskillt givande. Kanske beror det på att jag började FOLÄK redan termin 1 på läkarprogrammet och att det är svårare att tillgodogöra sig alla forskningspresentationer när man inte kan någonting om ämnet = kan vara smart att söka på senare terminer.
Det tar mest tid och arbetsinsatsen består ffa i att ta sig till rätt lokal... Dock är en termin vetenskapsteori vilket kräver lite mer ansträngning.
Sommarprojekten kan bli hur bra som helst och hur dåliga som helst, allt beror på handledare, projekt och gruppp. Förvänta dig dock ingen hjälp av kursledningen att hitta ett bra projekt, där är du helt utelämnad (trots att de säger sig hjälpa till).

Alltså står man ut med en kursledning som inte är så engagerade (fick reda på att jag var godkänd på rapporten genom att råka se att jag fått poäng på ladok, ingne annan info, inga kommentarer) och att "sitta av " tiden ca varannan måndag under terminerna samt hittar bra projekt är FOLÄK bra, annars ... (Hälften i min grupp hoppade av efter första sommaren)

Lycka till
Gäst

Re: Forskningsförberedande kurs (ffa KI)

Inlägg av Gäst »

Intressant information!

Har KI några stipendier eller annan ekonomisk kompensation för sommarprojekten? Jag tänker att för en hel del så känns det nog tufft att hoppa inkomst under sommaren för att forska.
fgh

Re: Forskningsförberedande kurs (ffa KI)

Inlägg av fgh »

FoLäk består numera av två delar. På del 1 har man sommarprojekt i 4 veckor och får inget stipdenidum. Om man blir antagen till del 2 så har man ett längre projekt nästkommande sommar i två månader, vilket man får stipendium för.

Annars kan man söka till KI:s sommarforskarskola, som är en separat sommarkurs med liknande syfte och där man får 10 000 kr per månad.
Skriv svar