Extrajobb samtidigt som studier?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Tilda6
Inlägg: 8
Blev medlem: 06 maj 2008, 18:44

Extrajobb samtidigt som studier?

Inlägg av Tilda6 »

Jag tänkte bara höra hur mycket man hinner jobba extra samtidigt som man pluggar T1 på läkarlinjen (KI)? Jag har ett extrajobb och det vore bra att veta hur mycket man kan jobba i höst. Hur ser dagarna ut - är man i skolan hela dagen eller är det mycket eget arbete? Eftermiddagspassen på jobbet börjar kl.16 och eftersom jag lär ha drygt en timmas resväg antar jag att det kanske kan bli lite tajt. Är det då bättre att försöka ta helger istället? Hur många timmar brukar man plugga efter skoltid (vardag och helg) och hur många timmar innebär heltidsstudier?

Rörigt, många frågor, tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Extrajobb samtidigt som studier?

Inlägg av Nils »

Min erfarenhet från Lund är att man kan hinna med halvtid under de första terminerna. Det är mest en fråga om hur man prioriterar saker förutom plugget. Jag skulle nog rekommendera att du tar helger, fast ifall det bara är enstaka föreläsningar under veckorna som skulle påverkas så kan du avstå dem (kanske bara sista timmen) och istället läsa ikapp på "fritiden".

Klarar folk av att ha barnfamilj och plugga samtidigt så är nog kombinationen deltidsarbete och plugg också hanterbar... :wink:
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Extrajobb samtidigt som studier?

Inlägg av Bernardo »

Det är klart att du hinner extrajobba. Det är inte som att du ska plugga hela dagarna. Mestadels kommer du förmodligen ha väldigt mycket tid över - mkt mer än om du pluggat på exempelvis KTH där du faktiskt måste sitta kvar och kämpa på kvällarna efter föreläsningarna. En kille jag känner gick KI T1 den här våren och jobbar på min arbetsplats, han jobbar en till två ggr i veckan utan problem.
Skriv svar