Litteratur t1 KI

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Grodan
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 jul 2011, 15:07

Litteratur t1 KI

Inlägg av Grodan »

Hej!

Finns det någon som läser på KI som kan ge lite tips och råd kring litteraturen? Det verkar ju inte vara obligatoriskt att skaffa de "obligatoriska" böckerna på listan utan man ska gå efter vad man själv tror sig ha bäst användning för som jag förstår det.

Jag har hört mig för lite och den enda bok folk verkar vara överens om att man verkligen behöver är Biochemistry, antar att de syftar på den obligatoriska "Lippincott´s illustrated...". Om The Cell har jag hört att man kan skaffa om man vill men också att den är helt onödig och att det är bättre att skaffa den svenska Cellbiologi trots att den inte omfattar alla detaljer.

Hur är det med böckerna i histologi, fysiologi och anatomi? Är det någon man verkligen behöver eller ska strunta i?

Jag skulle också gärna vilja höra lite om hur mycket man behöver läsa i böckerna. Är det från pärm till pärm redan på t1 eller kommer vissa delar senare/inte alls?
cortege
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 apr 2011, 14:49

Re: Litteratur t1 KI

Inlägg av cortege »

Hört av läkarstudenter på KI att fysiologiboken man bör ha är den skriven av boron, boulpaep.

the cell har jag läst, mer eller mindre hela, och jag kan bara säga två saker:

1. det är en amerikansk bok. författarna får betalt per ord.

2. även med det i åtanke är den onödigt detaljerad.

3. bonustillägg: de sista kapitlena kommer på skiva.

har även hört att lärarna är väldigt engagerade så man behöver inte läsa pärm till pärm, klara angivningar ges.
Livet går vidare.
en KIstudent

Re: Litteratur t1 KI

Inlägg av en KIstudent »

The cell finns att ladda ner på pirat bukten - att slå i på pdf om manså vill...jag fick den så men har aldrig tittat i den...man klarar sig utan den. De som har köpt den har gillat den, men den är enorm och TUNG att släpa på.

Termin 1 finns egentligen bara en bok som man MÅSTE ha - och det är "Biochemistry" av Harvey&Ferrier. men den behövs inte från start.
Det är mycket föreläsningar med powerpoint-pres:ar man kan skriva ut. Och man klarar de övriga delarna av terminen utmärkt med endast ha gått på föreläsningarna.
MedStud
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 jul 2011, 22:04

Re: Litteratur t1 KI

Inlägg av MedStud »

Grodan skrev:Hej!

Finns det någon som läser på KI som kan ge lite tips och råd kring litteraturen? Det verkar ju inte vara obligatoriskt att skaffa de "obligatoriska" böckerna på listan utan man ska gå efter vad man själv tror sig ha bäst användning för som jag förstår det.

Jag har hört mig för lite och den enda bok folk verkar vara överens om att man verkligen behöver är Biochemistry, antar att de syftar på den obligatoriska "Lippincott´s illustrated...". Om The Cell har jag hört att man kan skaffa om man vill men också att den är helt onödig och att det är bättre att skaffa den svenska Cellbiologi trots att den inte omfattar alla detaljer.

Hur är det med böckerna i histologi, fysiologi och anatomi? Är det någon man verkligen behöver eller ska strunta i?

Jag skulle också gärna vilja höra lite om hur mycket man behöver läsa i böckerna. Är det från pärm till pärm redan på t1 eller kommer vissa delar senare/inte alls?
Obligatorisk innebär att KI får använda bilder från böckerna i föreläsningsslides. Inte att du måste köpa den.

Biochemistry är guld. Biokemin är en så stor del av tentan.
Jag köpte aldrig The Cell. Den svenska boken räckte och blev över. Var bärbar också :)
Histologi blir inte så många poäng på tentorna, men boken innehåller en hel del cellbiologi och sen även immunologi, vilket faktiskt i princip täcker det du behöver lära dig inom såna områden. (I kombination med föreläsningar) Jag köpte den först termin två men ångrade mig när jag insåg att den innehöll så mycket mer än histologi. Jag skulle föreslå att du köper Biochemistry och Histology. Tillsammans med föreläsningar och lukas (alltså duggasammanfattningar på hus75.se) täcker de nära på allt som kan komma på tentan. (Ja, histologi kan vara hyfsat trist och ger sällan särskilt mycket på tentan, men för att klara patologin på t3 bör du veta hur en frisk vävnad ser ut. Sen måste man inte lära sig alla detaljer, men det hjälper att ha lite koll i alla fall)

Medical Physiology är en bra bok, absolut, men många orkar inte läsa ett kapitel per dag i den. Blir så mycket. Jag köpte den och tittade lite i den, läste det som var intressant, eller det som var svårt. lukas funkar fint. Men den är grym som uppslagsverk. Täcker neurokursen rätt bra också på t3. Observera att du inte alls behöver fysiologiboken på termin 1, men t2 bygger nästan helt på den.

All anatomi du kommer lära dig första tiden täcks av föreläsningsslides. En atlas är trevlig som uppslagsverk, men inget måste. Särskilt inte termin 1.

(Jag ska börja t4 på KI.)
en KIstudent

Re: Litteratur t1 KI

Inlägg av en KIstudent »

MedStud - du vet att Hus75 och duggasammanfattningarna ligger nere...
Inte kul men sant
Annan KIstudent

Re: Litteratur t1 KI

Inlägg av Annan KIstudent »

Vet någon varför hus75 ligger nere och hur länge den ska göra det? (eller om den ens kommer tillbaka? :()
Mdog
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 feb 2011, 19:14

Re: Litteratur t1 KI

Inlägg av Mdog »

Och om nu hus75 ligger nere även fortsättningsvis, kan någon tipsa en blivande KI-student om andra sätt att få tag på dessa sammanfattningar. Finns det kanske någon vänlig själ som har dem nedladdade som kan tänka sig att dela med sig av dem?
MedStud
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 jul 2011, 22:04

Re: Litteratur t1 KI

Inlägg av MedStud »

Kan tänka mig att det blivit lite krångel med upphovsrätt.

Tillsammans kan vi nog lösa det ändå. Lukas lär ju ha kopior på sina grejer och det finns säkert nån på nån hög termin som har det mesta annat. Sen kan man lägga upp det på google docs och/eller facebook och ha det lite mer privat än tidigare.

Jag har de tre första terminernas sammanfattningar om nån behöver. (Men ser gärna att nån löser allt på en gång)
Gäst

Re: Litteratur t1 KI

Inlägg av Gäst »

Vilken lista syftar Grodan på i sitt första inlägg, se nedan? Jag blev antagen i det första urvalet men har inte sett någon lista på litteratur inför T1. Tacksam om någon kunde länka! När anser ni förresten att man bör införskaffa sin litteratur?
Grodan skrev:Det verkar ju inte vara obligatoriskt att skaffa de "obligatoriska" böckerna på listan utan man ska gå efter vad man själv tror sig ha bäst användning för som jag förstår det.
MedStud
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 jul 2011, 22:04

Re: Litteratur t1 KI

Inlägg av MedStud »

Gäst skrev:Vilken lista syftar Grodan på i sitt första inlägg, se nedan? Jag blev antagen i det första urvalet men har inte sett någon lista på litteratur inför T1. Tacksam om någon kunde länka! När anser ni förresten att man bör införskaffa sin litteratur?
Ni kommer att börja med några veckors flumkurs med Åsa Nilsonne. (At least I did) Så ni behöver inte böckerna förrän några veckor in.

http://ki.se/kursplan?courseCode=2LK000
långt ned

Obligatorisk betyder som sagt inte obligatorisk.
Skriv svar