Stetoskop

Studieteknik, gamla tentamina, sammanfattningar, övningsmaterial, kurslitteratur, utrustning, et cetera.
Gäst

Stetoskop

Inlägg av Gäst »

Littmanns Master Cardiology Räknas det som bättre?
Gäst

Stetoskop

Inlägg av Gäst »

Du menar på allvar att blodtryck stetoskopet är standard bland läkare? Knappast.

Cardiology stetoskopen är overkill, vill du vara flashig och har pengar att bränna så varför inte men det är tjockare slangar och mer otympligt.

Ett Littmann Classic II funkar alldeles utmärkt och det helt klart vanligaste man stöter på bland både läkarkandidater och läkare. Skillnaden mellan ett Littmann Classic II och ett blodtrycks stetoskop för 100spänn är ungefär som att jämföra en mobiltelefon med en hemma gjord telefon av två plastkoppar med ett snöre i mellan. I det senare fallet kan man med mycket fokus ibland höra något men det är nog oftast inbillning.
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

Stetoskop

Inlägg av Hakke1 »

Gäst skrev: Cardiology stetoskopen är overkill, vill du vara flashig och har pengar att bränna så varför inte men det är tjockare slangar och mer otympligt.
Ett Littmann Classic II funkar alldeles utmärkt och det helt klart vanligaste man stöter på bland både läkarkandidater och läkare. .
Jag är som sagt väldigt nöjd med mitt Master Cardiology - de extra hundralapparna den kostade i jmf med Classic II var värd (speciellt då min hörsel inte är den bästa). I min klass och omgivning är nog den vanligast tillsammans med just Cardiology III, både bland kandidater som läkare :ja: Smaken är som baken - det viktigaste är att man hör det man ska höra. FInns ju även andra märken osv..
Gäst

Stetoskop

Inlägg av Gäst »

Tänker nog köpa Littmann Classic III fungerar den för läkaryrket längre fram ?
Gäst

Stetoskop

Inlägg av Gäst »

Förlåt om jag är jobbig men vill köpa rätt
Jspr

Stetoskop

Inlägg av Jspr »

Vill du köpa "rätt" så gör du nog bäst i att vänta och köpa tills du har koll på vad du gör+har testat ngr olika.

Vet inte hur det är på din studieort, men eget stetoskop förväntas man aldrig ha före klinterminerna, och om ens då. På vårdcentral och liknande finns det alltid bra grejer att tillgå.
Eli

Stetoskop

Inlägg av Eli »

Instämmer, vänta om du vill köpa rätt. Vill du ha ett ändå så skaffa dig någon billig skit tills du vet vad du egentligen behöver. Det ser på sin höjd coolt ut att ha ett stetoskop hängandes hemma, men någon större nytta kommer du inte ha under preklin, det finns alltid bra att låna.
Johannes

Stetoskop

Inlägg av Johannes »

Jag har bara ett sånt där skräpstetoskop. Det fungerar utmärkt. De andra hör inte blåsljud bättre än migt... Tror det handlar mer om att känna igen och veta vad man lyssnar efter snarare än att ha ett bra stetoskop. Dessutom är stetoskop extremt överskattade, vet knappt varför man har ett. Blåsljud är väl iofs bra att hitta och rassel på lungorna men man gör ändå ekokardiografi och lungröntgen på alla de där patienterna. Och gnidningsljud vid perikardit är väl så nära man kan komma en myt.

Jag hittade i alla fall en tidigare oupptäckt aortastenos med mitt skräpstetoskop. Vad vet jag, det kanske hade räckt med att sätta örat mot bröstkorgen!

I alla fall! Man behöver inte oroa sig över vilket stetoskop man köper. Framförallt behöver man inte bry sig förrän man är ute på de kliniska terminerna. Sen om man vill ha ett bra stetoskop så är det kanske lämpligt att köpa det när resten av klassen gör det så får man det lite billigare.
Gäst

Stetoskop

Inlägg av Gäst »

Jag har tänkt beställa ett stetoskop från medisave. Är det någon av er som gjort det och fick ni betala några extra avgifter som t.ex. tullavgift när ni gjorde det?
hasselblad
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 jan 2018, 16:45

Stetoskop

Inlägg av hasselblad »

Dock värt med kvalitetsstetoskop om man har nedsatt hörsel.
Skriv svar