LiU HT16

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gast

LiU HT16

Inlägg av Gast »

Hej alla studenter vid LiU!

Jag ska söka in till läkarprogrammet nu till hösten och är ganska intresserad av LiU. Jag undrar dock hur det är att plugga i linköping? Vad tycker ni egentligen om PBL? Är det bra, eller är det bortkastad tid att sitta i grupp 4 timmar i veckan? Hur är föreläsningarna?

Men framförallt, hur är det att ha terminstentor? Det är mest detta som jag velar över jämte andra läkarprogram. Jag vet inte om jag ska tro att det är bra eller dåligt att ha endast 1 tenta som täcker allt?

Snälla, snälla, hjälp mig att lösa alla mina frågor! :)
KIstudent

LiU HT16

Inlägg av KIstudent »

För info har KI också terminstentor! :smart:
DrHus

LiU HT16

Inlägg av DrHus »

Vissa gillar PBL, andra avskyr det. Tror att det generellt blir bättre ju längre upp i årskurserna du kommer. Gällande LiU och HT16 är det viktigaste att tänka på den så kallade decentraliseringen. Från och med hösten blir läkarprogrammet helt omgjort med ett nytt curriculum och studenterna kommer att ha möjlighet att få sin kliniska placering utanför Linköping (Jönköping, Kalmar med flera orter).
DrHus

LiU HT16

Inlägg av DrHus »

Redan nu kan man givetvis få vissa kliniska placeringar i dessa orter men från och med hösten blir resten av utbildningen förlagt till en viss ort. Man lämnar alltså eventuellt Linköping efter preklin.
Gast

LiU HT16

Inlägg av Gast »

Vilka orter gäller detta då? Kommer både lektioner/föreläsningar och klinik placeringen ske i den ort där man hamnar?

Har försökt hitta vilka orter som denna decentralisering sker på men inte hittat detta. Vet ni vilka dessa är förutom Jönköping och Kalmar? Ingår Växjö i detta?
visitor

LiU HT16

Inlägg av visitor »

Jönköping, Kalmar, Linköping eller Norrköping.

Infon är tagen från utbildningsplanen.
visitor

LiU HT16

Inlägg av visitor »

Vilket läkarprogram har inte terminstenta?
gast

LiU HT16

Inlägg av gast »

Göteborg, Örebro, Uppsala, Umeå
Hakke1
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 mar 2015, 11:13

LiU HT16

Inlägg av Hakke1 »

KI har terminstentor T1, T2, T7, T9 och T10 (räknar bort 2 respektive 5v SVK på T7+10 då dessa examineras via typ presentation). Dessutom har vi preklintentan i slutet av T4 som täcker T1-4 :ja:
Gäst

LiU HT16

Inlägg av Gäst »

Hej! Jag går för tillfället T2 i Linköping och trivs faktiskt jättebra med PBL. Jag valde mest Linköping för studentlivet (fantastiskt studentliv) och fick PBL "på köpet" utan att jag riktigt var påläst om vad det var. I början var det lite frustrerande, men nu såhär i termin 2 trivs jag faktiskt riktigt bra med det. Att man måste sitta i grupp 4 timmar i veckan (2h, 2 ggr i veckan) och diskutera kring ett visst ämne gör att man MÅSTE vara påläst och ligga i fas. PBL gör (enligt mig) att man får in en naturlig pluggrytm.

På varje träff (s.k basgruppsträffar) går man igenom ett gammalt fall/scenario och ett nytt. För ett nytt fall så läser man ett scenario om t.ex en person som ramlat och fått ett skrapsår, sedan ska man brainstorma lite och sedan arbetar man systematiskt fram inlärningsmål till nästa gång. Man får ledtrådar från scenariot om vad det är man ska läsa på om till nästa gång; t.ex. cellcykeln och celldelningsprocessen. Då får man själv gå hem och ta reda på vart man ska läsa om det (lite svårt i början men man får mycket tips från äldrekursare om vilka böcker som är bra osv) och sen nästa träff ses man igen och då diskuterar man om hur en cellcykel och celldelning går till.

Angående terminstentor så tycker jag att det funkar riktigt bra. Mindre stressnivå (för mig i alla fall) att ha en tenta per termin än massa små duggor som jag ändå bara hade stressat upp mig för mycket på. Basgruppsträffarna gör att man ligger i fas hela tiden ändå, och man vinner SÅ mycket på de träffarna. Är det något man inte har förstått, tar man upp det vid diskussionen och då kan oftast de andra i basgruppen förklara :-)

Hoppas det var till någon hjälp!
Skriv svar