Utbildningsplan i Linköping?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Xenops
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 jan 2016, 16:37

Utbildningsplan i Linköping?

Inlägg av Xenops »

Jag kommer börja i Linköping nu till vårterminen, men jag har typ 1000 frågor känns det som.

Hur är det med det självständiga arbetet? I både terminsöversikten och utbildningsplanen står det att det görs under T6. Är inte det för tidigt? Det ska väl vara på avancerad nivå, och blir det det redan T6? Men sen när jag läser programbeskrivningen så står det istället att det görs T8. Vilket stämmer?

Under preklin-terminerna, hur mycket patientkontakt har man? Hur mycket praktiskt förekommer? Eller är nästan allt bara teori då?

Hur mycket är föreläsningar och hur mycket är pbl? Gruvar mig för att jag kommer att tycka att det är alldeles för lite föreläsningar, jag tycker om att lyssna och lär mig lättast så..
Gäst

Utbildningsplan?

Inlägg av Gäst »

Vi gjorde det under T6 och det var avancerad nivå, det har inte nödvändigtvis så mycket att göra med när man läser kursen ju. Kan ju dock förstås vara så att det är ändrat, har hört att det varit lite på g att flytta det men har inte hört att det skulle vara gjort redan.

Vi hade en halvdag varannan vecka eller nåt i den stilen ute på vårdcentral med patienter, TROR dock att de som börjar nu gör motsvarande samtalsträning med proffs-patienter (skådespelare, varandra etc). Utöver detta något enstaka moment med riktiga patienter under preklin. Så för din del, inte särskilt mycket skulle jag tyvärr tro.

Ett par praktiska moment per termin (lyssna på lungor, knä-undersökning, spirometri etc etc på varandra). Kanske 10-15-20 totalt? Dessa var i princip alltid frivilliga (men bra att gå på!). I genomsnitt kanske en labb per termin (mestadels frivilliga har jag för mig). Histologiundervisning, dvs mikroskopering och föreläsning/visning av preparat var ju ett par tillfällen ett par terminer. Typ 10 tillfällen totalt kanske. Likaså anatomi/dissketion. (Även dess generellt frivilliga).

Basgrupper 2ggr/v vet du säkert. Ganska hyggligt med föreläsningar om grundläggande saker som biokemi, cellbiologi osv tycker jag i alla fall. Det är verkligen inte som om det inte är några föreläsningar alls. Ibland lite konstigt urval vilka saker de väljer att föreläsa om vs inte kan man tycka. Om vi säger såhär: föreläsningar täcker absolut inte allt som kan komma på en tenta och inte allt som en läkare i min mening bör kunna. Men om du kan alla föreläsningar till 100% lär du ju klara godkänt liksom.

Dessutom, om du gillar att lyssna så finns det en uppsjö av föreläsningar på Youtube etc etc. Se det som en pbl-övning att hitta bra och trovärdiga videoföreläsningar ;)
Utnyttja basgrupper/diskussioner, då får man ju lyssna.

Tror de nya har fler stora diskussioner/Clinical case-diskussioner och sånt än vi har haft.
Gäst

Utbildningsplan i Linköping?

Inlägg av Gäst »

Hej! Kul att du ska börja i Liköpig! Det stämmer att självstädiga arbetet är på T6. Stämmer också att det kommer att flyttas till T8. Det är e del av att hela kursplae läggs om. Du blir de sista termie som kommer att gå efter de gamla kursplae (ka vara bra att käa till iom att evetuella studieuppehåll kaske blir lite komplicerade). De som börjar i höst kommer dels ha självstädigt arbete på t8 (aledige till att det flyttas är precis som du säger att vissa studeter missuppfattar ivå till att vara kadidat sarare ä avacerad är det är så tidigt), dels kommer e väldigt stor adel flytta till adra orter uder kliiska termiera (så kallade decetraliserige), dels kommer kursera ha lite aat upplägg och ordig. Välkomme, jag har haft det grymt uder mia hittills tre år i sta!

Ber om ursäkt för kostigt språk, sakar e taget på tagetbordet. De efter m.
Xenops
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 jan 2016, 16:37

Utbildningsplan i Linköping?

Inlägg av Xenops »

Tack för svar, båda två! Känns lite klarare nu.
Berörs vi som börjar nu av decentraliseringen? Eller kommer vi gå i Linköping hela tiden?
Vet du något om hur det kommer bli vid ett ev. studieuppehåll när de ändrar upplägget på kurserna? Kommer det funka som vanligt eller kommer man behöva komplettera/gå om någonting?
Gäst

Utbildningsplan i Linköping?

Inlägg av Gäst »

Bra att det hjälpte! Nej, ni som börjar nu kommer inte bli decentraliserade. Dock finns det inte heller nu tillräckligt många praktikplatser i Linköping för att man ska kunna ha allt där hela tiden under de kliniska terminerna (T7-T11). Praktiken är uppdelad i tre fyraveckorsblock per termin, och för varje block kan du hamna på olika orter. När man hamnar utanför Östergötland får man veckopendla. Då får man boende och resa betald. Men man bor i Linköping, har all praktik där och så. Det är liknande lösningar på de andra läkarprogrammen i Sverige också. Var snack om att ni som börjar nu skulle kunna decentralisera er frivilligt om ni inte känner för veckopendling, dvs flytta till en av decentraliseringsorterna, få all praktik där, men få boende i Linköping under teoriveckorna. Vet inte exakt vilka regler de bestämt sig för när det gäller studieuppehåll. Tror inte att man kommer att kunna hoppa in i terminen under utan vidare, men kanske går att få individuell studieplan eller något. Det bästa är nog att du frågar när du börjat, men kan ju vara bra att känna till att det kan bli lite komplicerat!
Xenops
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 jan 2016, 16:37

Utbildningsplan i Linköping?

Inlägg av Xenops »

Okej, tack för svar! Ja, jag får väl ta ett snack med studievägledaren om det ett studieuppehåll skulle bli aktuellt. :)
Skriv svar