PBL i Linköping

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gast

PBL i Linköping

Inlägg av Gast »

Tjena,

Jag funderar litegrann kring upplägget vid PBL i Linköping. Har förstått att man träffas i små grupper och jobbar med case. Redovisas detta sedan enskilt inför gruppen eller går gruppen igenom det tillsammans?

Är det inga större redovisningar under utbildningen i Linköping, dvs. inför mer än 10 personer typ hel-/halvklass? :)


Tack på förhand
Gast

PBL

Inlägg av Gast »

Jag undrar även om föreläsningar sker i dessa smågrupper eller i helklass?
Gäst

PBL i Linköping

Inlägg av Gäst »

Jag har haft någon/några enstaka ensam redovisning inför storgrupp. Några gruppredovisningar inför storgrupp.Tror det är svårt att helt & hållet undvika redovisning inför storgrupp under utbildningen, men jag vet inte. Har inte själv upplevt att det varit många moment man ensam ska redovisa, dock har det som sagt blivit ett par gruppredovisningar men då är det inte alltid hela basgruppen behöver vara med och prata, blir ju ofta rätt fladdrigt med typ 10 pers som redovisar ihop. Vet inte om det är ok att någon skippar att vara med på detta, oklart. Dock tror jag inte man kommer undan att tex examensarbetet ska redovisas muntligt. (det går ju iofs göra exjobb ihop med någon annan student om det hjälper...).

Sammanfattningsvis TROR jag att det sett över hela utbildningen blir några enstaka redovisningar som är svåra att slippa undan. Kan också vara ändrade moment sedan jag läste dem, det vet jag ju förstås inte riktigt.
I samband med något redovisningsmoment har det funnits föreläsning/utbildning i hur man håller presentationer.


Basgrupper: Meningen är att det ska vara en diskussion, inte en radda redovisningar, och basgrupper brukar vara ganska öppna och fria diskussioner. Alla förväntas ha läst på alla case och bidra till diskussionen (sen är det ju helt ok att man någon gång ibland inte läst på, så är det för alla ju att något dykt upp). Detta beror naturligtvis till stor del på hur deltagarna & handledaren vill ha det i gruppen. Sedan är det klart att det i vissa basgrupper finns någon som VILL prata på och hålla rena föreläsningar, detta är dock inte alltid så uppskattat av övriga gruppmedlemmar.

Om man sällan/aldrig är deltagande i diskussionerna kan det hända att man blir ombedd "Du, nästa gång kan väl du dra det här med blodtrycksreglering". Men det är ju ingen egentlig redovisning, och det krävs nog att man är påfallande passiv flera gånger för det. Man förväntas också dela på "ordförandeskapet" i basgruppen och ibland vara den som läser högt från case-introduktion och så.
Vid frånvaro många gånger skulle en basgrupp i teorin kunna ha som regel att man får gå igenom något, men allt som oftast föredras då skriftlig komplettering då övriga basgruppen ju gick igenom det då du var borta. Som sagt har basgrupper ganska stor frihet att bestämma inom gruppen hur man vill ha det, men ovanstående är mina generella erfarenheter.

(Tycker du att det är jobbigt att redovisa inför stora grupper? Låt inte det hindra dig från att läsa till läkare! Passa på att ta fasta på den utbildning som ges i att presentera. Mår du väldigt väldigt dåligt av det så KANSKE det är en bra idé att prata med den som håller i momentet inför, låt det dock inte bli en självuppfyllande profetia att du kommer må dåligt av det! LiU verkar också ha en väldigt bra studenthälsoenhet som har workshops om en massa grejer, det finns säkert hjälp och stöd därifrån och de har säkerligen erfarenhet av studenter som upplever sådana moment obehagliga. Finns också
T.ex. Våga Tala-kurs för de som tycker det är mycket nervöst att tala inför storgrupp: https://www.isv.liu.se/sprakverkstaden/vaga-tala?l=sv )
Gäst

PBL i Linköping

Inlägg av Gäst »

Om du frågar för att du tycker det är jobbigt så finns det lösningar, se ovan!
Om du frågar av ren undran, se ovan!
Om du frågar för att du vill få tillfälle att redovisa så kommer du få några stycken i alla fall!

Föreläsningar sker vanligen i helklass. Vissa moment i halvklass och basgruppsvis, till exempel praktiska övningar/laborationer & så.
Skriv svar