Söka igen efter avbrott i Uppsala?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
VanessaH

Söka igen efter avbrott i Uppsala?

Inlägg av VanessaH »

Hej!

Jag började termin 1 på läkarprogrammet i Uppsala förra vårterminen. Pågrund av utmattning och familjeproblem klarade jag inte av alla mina tentor och måste därför göra omtentor i augusti ifall jag vill fortsätta med termin 2. Alla obligatoriska moment har jag klarat av.

Jag är osäker på ifall jag kommer att kunna klara dessa tentor. Jag vet att jag kan söka dispans men är inte säker på ifall jag kommer att orka med att göra omtentor från termin 1 samtidigt som jag går termin 2.

Då studievägledaren i Uppsala för läkarprogrammet är på semester tänkte jag försöka ställa mina frågor här istället!

Jag undrar ifall jag kommer kunna få söka igen till Uppsala till nästa vårtermin ifall jag gör ett studieavbrott nu eller är min chans att komma in i Uppsala helt utesluten ifall jag gör ett studieavbrott? (Jag läste något om att man får möjlighet att söka om endast ifall man hoppar av programmet inom tre veckor efter start)

Vad händer ifall jag inte klarar tillräckligt med tentor för att kunna börja termin 2?
Finns det möjlighet att söka studieuppehåll efter termin 1?

Alla svar uppskattas!

Med vänliga hälsningar,
Vanessa
T3a

Söka igen efter avbrott i Uppsala?

Inlägg av T3a »

Hej
Klarar man inte kraven för tillträde till nästa termin så är man tvingad att ta ett studieuppehåll eller söka dispens. Det var några stycken i min klass som blev tvingade att ta ett studieuppehåll efter T1 just pga av missade tentor . Dispens verkade svårt att få.

När man vill börja programmet igen efter ett studieuppehåll lämnar man bara in en blankett (man behöver alltså inte söka till programmet igen). Kraven för att få återuppta är att man har ALLA moment från tidigare terminer uppfyllda. Det måste även finnas plats på den termin man ska börja.
Skriv svar