Uppsala som äldre student

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Minna

Uppsala som äldre student

Inlägg av Minna »

Skulle vilja veta hur Uppsala är som studieort om man är lite äldre? Jag har redan en MSc i nationalekonomi och har gott om arbetslivserfarenhet, inte så intresserad av studentlivet men vill komma in i en forskargrupp eller vara inblandade i medtech startup scen. KI är mitt förstahandsval men i varje fall är jag upptagna till minst Uppsala. Tack för svaret
Tom

Uppsala som äldre student

Inlägg av Tom »

Hej!

Jag bumpar gärna denna och vill också veta om någon kan berätta hur Uppsala är som äldre student? Är 25 år gammal och ska söka in till HT16 (blir då 26). Uppsala känns som ett bra universitet att plugga på, men jag vill heller inte vara omringad av majoriteten 19-22 åringar.

Vore jätte tacksam för svar!
Gäst

Uppsala som äldre student

Inlägg av Gäst »

Hej!
Kan besvara detta då jag pluggat några terminer nu och fått en inblick i staden och studentlivet. Jag är 27 så jag trillar också inom kategorin "äldre studerande".
Man får leva med att majoriteten av personerna i din klass kommer att vara 19-20 år, det kommer vara ett gäng med folk som är 24-30 spannet och ett par över det.
Så det kommer finnas folk att hänga med som är i samma ålder men ni kommer knappast tillhöra majoriteten.

Detta är egentligen inget större problem, det finns hur mycket äldre studeranden som helst att träffa och umgås med via nationer, föreningar, sittningar mm. Man är ju inte på något sätt begränsad till att umgås enbart med sina klasskamrater.
Det finns föreningar för alla intressen, jag är ganska nöjd med att vara med på saker när det passar mig men man kan vara precis så aktiv som man önskar.
Anto Annika Perttula
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 apr 2015, 13:06

Uppsala som äldre student

Inlägg av Anto Annika Perttula »

Jag söker också till HT16 och fyller 28 i höst :) Det är jag inte oroad över! Nu på naturvetenskapligt basår har jag blivit god vän med flera 19-20-åringar, bättre än med de närmare min ålder. Det handlar inte alltid om siffran :)
Ecasson
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 dec 2015, 14:16

Uppsala som äldre student

Inlägg av Ecasson »

Jag är 24 år och Uppsala kommer förmodligen vara mitt första val. Glad att höra att vi kommer bli flera 24+
TNN

Uppsala som äldre student

Inlägg av TNN »

Jag blir 26 i sommar och troligtvis blir det Uppsala för min del med såvida jag inte kommer in i Lund, vilket är 50/50 känns det som!
elbarto

Uppsala som äldre student

Inlägg av elbarto »

Inlägg raderat efter önskemål från inläggsförfattaren.

/ Moderator
Ecasson
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 dec 2015, 14:16

Uppsala som äldre student

Inlägg av Ecasson »

Oj, elbarto! Jag sitter i precis samma situation. Ogillar att medverka i sådana aktiviter, det är därför jag helt undviker Lund, även om jag bor i Malmö. Har studerat i Lund en termin, och det var hemskt. Och det stämmer - om man inte är med om fästandet, då indirekt uteslutas hen.
Jag har UU som första valet eftersom jag gillar upplägget mest, men är lite förvirrad över detta nu efter vad som du sagt. Skulle Göteborg vara ett bättre alternativ då?
elbarto

Uppsala som äldre student

Inlägg av elbarto »

Inlägg raderat efter önskemål från inläggsförfattaren.

/ Moderator
Ecasson
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 dec 2015, 14:16

Uppsala som äldre student

Inlägg av Ecasson »

Hey! Jag hade uttryckt mig fel - Det handlar inte om festandet i och för sig utan allt detta maskerat festande. Är ganska social själv men kan inte vara om att festa klätt som Minions eller Snövitt. Det sägs att Uppsala har mer av de -fancy- och -normala- festar än Lund, men du har tagit upp en viktig poäng här - för att få tillgång till sådana aktiviter, måste man vara del av de andra också, vilket jag inte kan. Har provat i Lund, men förutom ångest och tryck bringade det inget annat.

Jag trodde samtidigt att Uppsala har mer av de äldre studenterna, eller att det är något jämnare fördelat än Lund. Det vore perfekt att ha en sådan miljö där man är omgiven av mer mogna ko-studenter, men så kommer det inte hända någonstans, det förstår jag i alla fall.

Att trivas i en plats där man spenderar 5,5 år är ju ett viktigt faktum. Att trivas i ett sammanhållning där man interagerar med de andra dagligen är ännu viktigare.
Skriv svar