Pendla Stockholm-Uppsala

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Dracula

Pendla Stockholm-Uppsala

Inlägg av Dracula »

Jag hoppas jag kommer in på Uppsala med 21.9 biex men jag bor i stockholm. Ki kommer jag nog inte in på. Omöjligt för mig att flytta hemifrån. Vad tycker ni? Är det möjligt att pendla i 5.5 år? Känner ni några som gör detta? Tips?
tack :intellektuelltutmattad:
visitor

Re: Pendla Stockholm-Uppsala

Inlägg av visitor »

Många som student- eller jobbpendlar dagligen. Beror ju lite på var du bor i Stockholm också. Från Kungsholmen till BMC tar det 1,5h om allt går perfekt. Du skriver att du inte kan flytta hemifrån. Beror det på ekonomi- eller familjesituation? Anledningen att jag frågar beror på att efter två år finns chans/risk att du blir utplacerad på annan ort, vilket i en del fall är för långt från Stockholm att pendla och kräver övernattningar. Brukar även vara fullsatta tåg och förseningar minst en gång i veckan.
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Re: Pendla Stockholm-Uppsala

Inlägg av Crayon »

Jag har pendlat samma sträcka, fast åt andra hållet, i drygt ett år nu. Det fungerar ganska bra, och som sagt är det många som gör så, men det är inte idealt. Lyckligtvis är det rätt sällan tågen strular så mycket att det helt står still flera timmar i sträck, men när det gör det blir det jäkligt besvärligt. Jag har fått övernatta någon natt hos en klasskompis när det har kollapsat helt.

En viktig fråga skulle jag säga är hur besvärligt det är för dig att öht ta dig till/från Uppsalapendeln i Sthlm? Bor du intill så kommer det vara väldigt mycket lättare än om du först måste ta en buss och en annan pendel innan du ens sitter på rätt tåg.

Jag brukar välja tåg före eller efter rusningstrafik för att få lite mer lugn och ro och bättre kunna använda restiden för plugg.

Lycka till med antagningen! :tummeupp:
Dracula

Re: Pendla Stockholm-Uppsala

Inlägg av Dracula »

Tack för svaren. Det är familjeproblem och jag skulle aldrig kunna flytta hemifrån. Behövs verkligen här. Är det möjligt att på något sätt få lite prioritet när det kommer till placeringen? Skulle vara svårt om man inte blir placerad i uppsala :/
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Re: Pendla Stockholm-Uppsala

Inlägg av Wolthura »

Du kan fråga men på KI tar de endast hänsyn till (yngre) barn.
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Pendla Stockholm-Uppsala

Inlägg av Crayon »

Det är möjligt att du kan få prioritet om det antingen handlar om egna barn eller om du kan skaffa fram intyg på annan orsak till varför du måste bo kvar hemma. Annars blir det nog svårt. Risken är nog också stor att du inte får ett definitivt besked förrän det faktiskt är dags för placering på sjukhus och du skickar in en dispensansökan.

Fundera länge och väl på om du verkligen vill ge dig på att pendla till Uppsala i 5,5 år, speciellt om du bor långt från pendeln i Stockholm, det är inte särskilt roligt. Kanske kan du komma in på KI via PIL?
Dracula

Pendla Stockholm-Uppsala

Inlägg av Dracula »

Tack för svaret
Jag bor i Huddinge centrum, 5 min med cykel till stationen. Världens snällaste far som gjort allt för att jag ska ha en bra uppväxt. Tyvärr är han deprimerad. Han jobbar 80% då det blir för mycket med 100. Han kan absolut inte vara ensam, det skulle krossa honom om jag stack. skulle Intyg som stryker hans situation och depression vara något som kan hjälpa?
Om inte det hjälper i slutändan, hur stor chans är det att man efter under kliniska delarna hamnar i uppsala? Dvs, hur många % får plats på akademiska?
Tack igen för svaren
visitor

Pendla Stockholm-Uppsala

Inlägg av visitor »

Efter att läst om din situation känner jag spontant precis som Crayon att KI och PIL är ett bättre alternativ. En klinisk placering på KS Huddinge är perfekt för dig. Du ligger nära maxbetyget så varför inte pröva upp under våren. Att vänta en termin och börja i höst för att få en optimal lösning känns som en liten uppoffring. Med det sagt så har Uppsala under T5-T6 block i Södertälje och jag tror att det går att vara där under samtliga kliniska terminer. Betydligt närmre än Uppsala för dig vilket kan vara ett alternativ att önska inför regionaliseringen.
Skriv svar