Uppsala; positivt eller negativt?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gäst

Uppsala; positivt eller negativt?

Inlägg av Gäst »

Jag försöker få mig en uppfattning av hur livet ser ut för en medicinstudent i Uppsala, och då främst med tanke på de kliniska kurserna.
Vad jag har förstått så kan man få pendla ganska mycket till mindre orter pga utplaceringarna från termin 5 och framåt. Är det någon som studerat klart eller studerar vid Uppsala just nu som vill dela med sig av tankarna om detta? Tex har det varit positivt eller mest jobbigt? Hur blir den sociala biten med klasskamrater och övrigt studentliv i Uppsala när man byter orter?

Sen undrar jag generellt hur stämningen är på läkarprogrammet. Är det socialt sammansvetsade klasser? Tävlingsinriktat?

Tacksam för all inblick jag kan få över medicinarlivet i Uppsala!
Erikerka
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 apr 2011, 13:47

Re: Uppsala; positivt eller negativt?

Inlägg av Erikerka »

Då jag bara läst en termin i Uppsala kan jag bara besvara din sista fråga. Jag skulle vilja påstå att vår klass är otroligt sammansvetsad. Alla hjälper varandra med studierna och man känner sig alltid välkommen och inkluderad vilka man än för tillfället råkar umgås med. Någon riktig tävling har jag aldrig upplevt, dock blir det inte helt otippat lite hetsigt i vårt pluggdiskussionsforum veckorna innan tentan. Jag känner i alla fall inga prestationskrav gentemot mina kursare.

Festerna (speciellt tentafesterna) och sittningarna vi anordnar är bland det bästa jag vet, helt ärligt talat. Jag skulle vilja säga att stämningen ständigt är på topp. Man kan tänka sig att det blir en svårighet att kombinera seriösa studier med ett aktivt student- och nationsliv som fallet blir för många av oss, men jag tycker att folk generellt har bra självdisciplin. Jag ser enbart positivt på att nationerna och allt vad de har att erbjuda oftast finns inom några minuters cykelavstånd!

Utöver nationslivet är de olika klasserna inom läkarprogrammet väldigt tajta. Som T1:a lär man snabbt känna äldrekursare (utöver de goa människor man får i sin egen klass) och genom olika föreningar (t.ex. MIFU, idrottsföreningen, eller MSF, Medicine Studerandes Förbund) kan man knyta många kontakter och ha det riktigt trevligt.

Kortfattat: rent socialt är det i princip omöjligt att bli missnöjd med Uppsala! Kvaliteten på utbildningen är naturligtvis hög den också! :blinkar:

Hoppas svaret var till hjälp!
Skriv svar