Föreläsningar, uppsala termin 4?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Dr_Sandra
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 jul 2012, 05:36

Föreläsningar, uppsala termin 4?

Inlägg av Dr_Sandra »

Hej
Jag har en fråga till alla er som har läst termin 4 på Uppsala univeristet, jag bor i Stockholm och ska förhppningsvis börja plugga på termin 4 på uppsala universitet .

Jag bor söder om stockholm (( typ 20 minuter med pendel till t-centralen)) och jag har räknat min resetid från mitt hem till biomdecinska centrum i Uppsala med exakt 4 timmar tur och retur :pinsamt: :pinsamt: :pinsamt: och därför är jag lite orolig om hur mina dagar kommer att se ut om jag kommer tillbringa 4 timmar varje dag på pendeln

Så min fråga till alla er som läste termin 4 eller tidigare terminer på uppsala universitet , hur många dagar i veckan i genomsnittet måste man närvara på universitet? Är det viktigt att man kommer på alla föreläsningar som ges eller man kan klara sig på tentor utan att behöva komma till alla föreläsningar? För att det blir katastrofal om jag blir tvungen att pendla 4 timmar varje dag :nej: :nej: :nej:

Varje gång tänker jag på det , känner jag mig väldigt deprimerad, så jag behöver gärna era svar och synpunkter om hur ska jag göra :ledsen: :ledsen: :ledsen: :ledsen:
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Föreläsningar, uppsala termin 4?

Inlägg av empezar »

Attack och Försvar är en kurs som har en himla massa studentskapat sammanfattningsmaterial, gamla tentor med svar, etc. Jag scannade själv in alla handouts från föreläsningarna förra terminen (alltså T4), så jag skulle nog vilja säga att du skulle KUNNA strunta i alla föreläsningar och bara gå på det obligatoriska. Sen finns det även bra material att titta på om man laddar hem KAPLAN-videos till USMLE Step 1, och Dr Najeeb på Youtube har mycket bra videos om åtminstone immunologi. Oroa dig inte.

Sen får du välja en valbar kurs på ca 8 hp, och om du väljer t ex Hälsopolitik & hälsoekonomi så har du bara 12 schemalagda timmar i skolan på en hel månad. Väldigt väldigt få lektioner.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Dr_Sandra
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 jul 2012, 05:36

Re: Föreläsningar, uppsala termin 4?

Inlägg av Dr_Sandra »

Åh Empezar, Tack sååååå jätte mycket för ditt utförliga svar, det känns myket bättre nu efter att jag läste ditt svar, men nu återstår frågan, om man struntar i alla föreläsningar som ges, hur många gånger per vecka tror du att jag ska behöva komma till universitet? Alltså hur många obligatroiska moment i genomsnittet per vecka?

Tack igen :glad: :glad: :glad:
Senast redigerad av Dr_Sandra den 13 jul 2012, 15:03, redigerad totalt 1 gånger.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Föreläsningar, uppsala termin 4?

Inlägg av empezar »

I snitt skulle jag vilja säga att det är ett obligatoriskt moment per vecka.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Skriv svar