Byta till Uppsala

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Ida1985
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:33

Byta till Uppsala

Inlägg av Ida1985 »

Hej!

Vet någon om det är svårt att byta ort, ex från Lund eller Linköping till Uppsala? Om jag kommer in någon annanstans än Uppsala vill jag byta så fort som möjligt, helst efter första terminen.

Hade! /Ida
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Byta ort

Inlägg av Bernardo »

Det är ökänt krångligt. Troligtvis får du läsa om T1. Hur söker du ?
Ida1985
Inlägg: 9
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:33

Re: Byta ort

Inlägg av Ida1985 »

Söker alla orter, har Linköping högst men har ångrat mig och vill verkligen till Uppsala (sambo har fått jobb där).
Vore nästan skönt att inte komma in någon annanstans till hösten, och bara ägna tid åt att höja HP till 1,7 (från 1,6). Det borde räcka till våren i Uppsala (om det inte höjs).
Hur funkar det om man ska läsa om T1? Hamnar man i en nybörjarklass då alltså? De borde väl vara fulla då?

Vad gör du själv?
allegro
Inlägg: 36
Blev medlem: 06 maj 2008, 22:32

Re: Byta ort

Inlägg av allegro »

Du kan ju fortfarande stryka Linköping från din ansökan. Som sagt så är det nära nog hopplöst att byta studieort.
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Byta ort

Inlägg av Bernardo »

Ida: Ja självklart få du gå i en nybörjarklass, du söker ju programmet som alla andra. Att du redan läst en termin på annan ort har ingen betydelse över huvudtaget.

Det är alltså bara du själv som betraktar det som att "byta ort", vad sker är helt enkelt att du hoppar av en utbildning och söker en annan.
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Byta ort

Inlägg av Bernardo »

Jag väntar på att höra från VHS om vart jag kommit in till hösten. Har KI och Uppsala som förstahandsval.
chocolatecake
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 apr 2008, 20:06

Re: Byta ort

Inlägg av chocolatecake »

Bernardo skrev:Ida: Ja självklart få du gå i en nybörjarklass, du söker ju programmet som alla andra. Att du redan läst en termin på annan ort har ingen betydelse över huvudtaget.

Det är alltså bara du själv som betraktar det som att "byta ort", vad sker är helt enkelt att du hoppar av en utbildning och söker en annan.

Förutom då att man nog kan tillgodoräkna sig en del av innehållet.
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Byta ort

Inlägg av Bernardo »

Det kanske man kan. Har ingen aning om det. Skulle tro att det är krångligt.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Byta ort

Inlägg av Nils »

Jag tror inte det är alltför krångligt att ansöka om tillgodoräknande, allt som bör behövas är ju själva ansökningsblanketten, ett intyg om godkända kurser och motsvarande kursbeskrivningar.

Det kan dock hända att man inte kan tillgodoräkna sig 100% av det man har läst - eller att det blir utspritt på olika terminer.

Ida1985 borde dock ha god chans att få endast reservplacering i Linköping i första urvalet, vilket skulle låta henne stryka Linköping och andra oönskade alternativ innan ansökningen går vidare till andra urvalet.
lgh-byte
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 maj 2012, 19:13

Re: Byta ort

Inlägg av lgh-byte »

jag har en 2a i uppsala som jag vill byta till linköping :flinar: så helt omöjligt är det inte :himlar:
Skriv svar