Hur är läkarprogrammet i Umeå?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Hallonet22
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 dec 2015, 21:17

Hur är läkarprogrammet i Umeå?

Inlägg av Hallonet22 »

Hej, jag har kommit in på läkarprogrammet i Umeå till våren och det ska bli jättespännande! Men det finns en del saker jag undrar över. Hur läser man de olika kurserna/momenten i Umeå (har hört att man i t.ex. Linköping läser om hjärtat och då har flera ämnen samtidigt som läses parallellt). Undrar även hur mycket PBL Umeå använder sig av? :konfys:

Som stad vet jag ingenting om Umeå… Därför undrar jag var vi som läser läkarprogrammet mest håller till, vid universitetssjukhuset? Och var någonstans är det lämpligast att bo? Är det något område man ska undvika? Har läkarprogrammet i Umeå några traditioner, sittningar eller andra event?

Tacksam för svar, då jag måste bestämma mig senast på fredag. :ler:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Hur är läkarprogrammet i Umeå?

Inlägg av Nils »

Jag är inte insatt i Umeås läkarprogram men jag vet att de åtminstone har ett medicinarspex.
Umebo

Hur är läkarprogrammet i Umeå?

Inlägg av Umebo »

Hej!

Grattis till antagningen! Umeå är en helt underbar stad som är tillräckligt stort med ett någorlunda avgränsat område med främst studenter. På (bredvid) universitetsområdet ligger Iksu som är norra Europas största fritidsanläggning (dom har ALLT). Finns 4 kårhus med trevliga evenemang!

Under läkarnollningen kommer du ha det extremt roligt, vilket håller på under de första 2-3 veckorna. Finns en del traditioner ja, med sittningar och annat.

När det gäller boende skulle jag rekommendera allt nära universitetet egentligen. Ålidhöjd (bäst läge, fina lägenheter), Nydalahöjden (bra läge, fina lägenheter, nära till natur), Ålidhem (bra läge, mest studenter (?), mycket fest), Berghem (bra läge, mycket studenter), Sofiehem, Tunnelbacken, Öst på stan osv. Alla dessa områden är mycket bra på många olika sätt och alla dessa ligger nära universitetet. Finns fler områden som också ligger bra till (se google maps), skulle dock rekommendera dessa områden med Ålidhöjd som bästa och sedan fallande ordning.

Vi som läser läkarprogrammet håller dels till på universitetet men även på sjukhuset. Dock ligger sjukhuset bredvid universitetet så tar 1-2 min att gå emellan. Umeå varierar PBL med föreläsningar. Under T1 kommer du stöta på PBL varje vecka varvat med föreläsningar. Dom har ett mycket bra upplägg!
Titta på kursplanen om du undrar hur man läser :ja: Man läser en sak i taget.

Skulle varmt rekommendera dig att tacka ja till platsen i Umeå! :glad:
Hallonet22
Inlägg: 13
Blev medlem: 12 dec 2015, 21:17

Hur är läkarprogrammet i Umeå?

Inlägg av Hallonet22 »

Hej,

Tack för ett utförligt svar! Det var nog det som jag behövde höra för att bestämma mig :ler:

Återkommer säkert snart igen med flera frågor!
Skriv svar