Byte från Göteborgs Universitet till Umeå Universitet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
hannaanbo

Byte från Göteborgs Universitet till Umeå Universitet

Inlägg av hannaanbo »

Hej!

Jag undrar hur det ser ut med ett byte av studieort en tid in i utbildningen? Bytet jag funderar på är från Göteborg till Umeå. Som jag förstår det så är chansen ytterst liten att man kan komma in via "ansökan till senare del av programmet", men hur stor är chansen att man hamnar på "rätt" termin och får tillgodoräkna sig alla sina kurser vid ett byte? Kan det hända att man måste börja om från start fast man läst tre terminer, pga exempelvis platsbrist?
Dr Doodle

Byte av studieort

Inlägg av Dr Doodle »

Hej,

till att börja med; jag bytte från utlandet till Umeå. Hade då pluggat 4 terminer utomlands men fick börja slutet av termin 3 här i Umeå. Jag tror att du eventuellt inte skulle behöva backa så mycket då du byter inom Sverige men detta beror ju såklart på hur lika kursplanerna är. Börja om från början är dock ingen risk att du behöver skulle jag vilja påstå.
Sen är det inte "extremt liten chans" att komma in i Umeå vid ansökan till senare del - det beror helt enkelt på hur mycket högskolepoäng du har då de sökande rankas utifrån just avklarade högskolepoäng. När jag kom hit var vi totalt 7 stycken som började i samma klass så platser finns. Sen dess har dessutom folk hunnit byta eller ta studieuppehåll så platser uppstår hela tiden. Lycka till! :glad:
Yesper

Byte av studieort

Inlägg av Yesper »

Hur går det till när man byter från utlandet hem?
Kollar dem något på gymnasiebetyg eller högskolepoäng och avgör vem som får komma in eller är det helt vanlig lottning?
Och hur går man till väga?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Byte av studieort

Inlägg av Nils »

Standardvägen är att ansöka till läkarprogrammen, som om man vore en helt ny läkarstudent, och ifall man blir antagen så kan man ansöka om tillgodoräknande av det man redan har läst och förhoppningsvis kan man då hoppa upp till en högre termin.
Skriv svar