Antagning senare del Umeå Termin 4

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
DrGreen

Antagning senare del Umeå Termin 4

Inlägg av DrGreen »

Hej!

Jag har kommit in i läkarprogrammet senare del i Umeå på termin 4 och jag undrar om det är fler som har gjort det. Vore kul att komma i kontakt med andra kursare innan terminsstart och se från vilka Universitet/länder de kommer från.

Mvh
Dr Green
Dr Doodle

Re: Antagning senare del Umeå Termin 4

Inlägg av Dr Doodle »

Hej,

jag har också kommit in. Vore kul att veta andra som kommit in och var ifrån ni kommer, universitet och länder! Trådskaparen får gärna börja.
Mac

Re: Antagning senare del Umeå Termin 4

Inlägg av Mac »

Jag har också blivit antagen till T4 med start till hösten. Själv kommer jag ursprungligen från Kanada men bytte ifrån läkarprogrammet RSU i Riga. Ni då?
Mr Green

Re: Antagning senare del Umeå Termin 4

Inlägg av Mr Green »

Tjena!

Jag kommer från den mindre danska universitet, men kommer ursprungligen från Stockholm. Vi verkar vara 11 personer som har blivit antagna senare del, vore kul om vi kunde planera in nått innan kursstad och lära känna staden/universitet tsm. Dock väntar jag fortfarande på min välkomstbrev, men hörde från studievägledaren att vi verkar starta den 2 september.

Mvh
Mr Green
Gäst

Antagning senare del Umeå Termin 4

Inlägg av Gäst »

Hej, trillade in på den här tråden när jag sökte på byte från utländsk universitet till Umeå. Hur har ni det ni som bytt? Bättre/sämre, lättare/svårare?..
Dr Doodle

Antagning senare del Umeå Termin 4

Inlägg av Dr Doodle »

Hej,
jag kan svara så enkelt som att jag aldtig någonsin ångrat mitt byte. Studierna i Umeå verkar till en början lättare men detta beror nog på att man efter att ha pluggat utomlands har ett visst synsätt; man fokuserar på teoretiskt tunga detaljer och sådant efterfrågas inte alltid här, givetvis ibland. Istället gäller det att se helhet, förstå sammanhang - förklara sammanhang och orsak-verkan. Detta kanske låter som enkelt men jag upplever att det är minst lika svårt som att dunka in alla de detaljer som jag var tvungen att kunna då jag pluggade utomlands. Jag hoppas du förstår hur jag menar? Vidare är det så att en hel del av utbildningen här hemma fokuserar på personutveckling och patientkontakt - för vissa ter sig detta som rent nonsens men det är ett viktigt inslag ty många vet inte hur man bör agera i olika situationer och ofta krävs övning, även för de mest sociala och de med mest livserfarenhet. Ytterligare en jättestor fördel med att plugga hemma är att man tidigt körs in i det svenska systemet; journalsystem, skriva epikriser och arbetssätt generellt. Detta var något som jag brukade säga "att man lär sig lätt". -Visst går det att hämta in senare men det ska inte tas för lätt på. Jag har flera vänner som blivit klara utomlands och som känner sig helt och hållet tappade när de kommer hem, då har de dessutom glömt mycket av de teoretiska detaljer som de dunkade in och något sammanhang förstod de aldrig för de hade fullt upp med att få in detaljerna på föreläsningsslides'en (så har de själva beskrivit det för mig och jag kan själv känna igen mig från den tid jag hade utomlands). Personligen tycker jag att den svenska vården borde ta ett större ansvar för att hjälpa dessa nyexaminerade in i systemet men det är en annan diskussion.
Men som sagt; har aldrig ångrat min flytt. I Sverige blir man fantastiskt omhändertagen av lärare och institutioner, det är en hög grad medbestämmande samtdigt som det är "ordning och reda". Jag kände till en början att studenter här hemma blir bortskämda, nu, efter att ha varit hemma ett tag tycker jag dock inte det; snarare att det system som jag befann mig i utomlands var ålderdomligt. Hoppas du fick någorlunda svar på dina frågor! Annars; fråga på!
Gäst

Antagning senare del Umeå Termin 4

Inlägg av Gäst »

Det låter som en dröm och TACK för att äntligen någon beskriver och återberättar på ett sådant ingående och bra sätt!! Får innerligt hoppas att Umeå tar in nästa höst på Antagning senare del så jag kan få flytta hem igen.
Hur är stämningen annars i klassen och så, och synen på betyg och tentor? Här har jag tyckt det varit väldigt jobbigt med betygshetsen faktiskt, går visserligen i en grupp med får-jag-inte-minst-en-8-på-colloquiumet-så-går-världen-under-personer, och det stressar upp i onödan, man minns ju ändå inte alla detaljer sen som du säger...
fatima_hauari
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 mar 2016, 16:57

Antagning senare del Umeå Termin 4

Inlägg av fatima_hauari »

Hej Mac jag skulle bli superglad om du kunde berätta för mig vilken termin du var på när du blev antagen till termin 4?? Jag går nu tredje terminen kan man söka redan nu för 4 terminen??
Skriv svar