Hur är studentlivet i Umeå?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
1886
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 dec 2012, 20:02

Hur är studentlivet i Umeå?

Inlägg av 1886 »

Vet att jag kommer att bli antagen till Umeås läkarprogram (alternativt urval) och därmed står dörren öppen till min drömutbildning osv. Men, jag vill höra vad ni anser om studentlivet i Umeå. 

När man hör folk som läser i Lund och Uppsala beskriva hur det är att vara student, låter det verkligen tilltalande. Och eftersom jag bor relativt nära Lund och har en del vänner som läser där, är det mitt förstahandsval (men chanserna att komma in där till hösten är närmast obefintliga och jag kommer förmodligen behöva höja HP 0.05 för att ha goda chanser till antagning kommande terminer). Är social och när jag flyttar för att plugga i nästan sex år plus ev stanna för vik och AT, vill jag gärna trivas i staden i fråga och känna att det är lite puls och att det råder en student-ig stämning (inte för att jag är van vid det i min hemstad, men...).

Ni förstår säkert vad jag menar; vill helst påbörja mina studier nu, men kanske inte om det blir på bekostnad av ett rikt studentliv. Samtidigt skulle jag ångra mig sjukt mycket om jag tackade nej till Umeå men inte lyckas ta mig in i Lund nästa termin... 

Extremt tacksam för svar/tips/synpunkter :-) 

Mvh
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Lystring umeåstudenter/fd umeåstudenter

Inlägg av Nils »

Umeå är en studentpräglad stad och har ett aktivt studentliv. Det är mer en fråga om vilket slags studentliv du vill ha...
1886
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 dec 2012, 20:02

Re: Lystring umeåstudenter/fd umeåstudenter

Inlägg av 1886 »

Alltså, så länge det är aktivt och det arrangeras många sociala grejer så är jag nöjd. Är inte på något sätt ute efter de stekigste nattklubbarna eller dylikt, vill bara att det finns ett trevligt socialt liv utanför studierna som många studenter väljer att delta i. 

Hur skulle du, som lundastudent, tro att det sociala livet skiljer sig mellan nämnda två orter? 
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Lystring umeåstudenter/fd umeåstudenter

Inlägg av Nils »

Jag har även pluggat lite i Umeå tidigare. Höll mig då mest till det icke-organiserade studentlivet i sociala umgängeskretsar. Av och till anordnar studentföreningar fester och det finns ett uteställe på campus. Skulle nog säga att Lund har ett mer organiserat och traditionsrikt (och stundvis även traditionstyngt) studentliv, och större bredd i studentorienterade aktiviteter, medan Umeå i jämförelse är mer av ungdomsstad och mindre av studentstad. Lund har mer alkohol medan Umeå har mer friluftsliv och vänsterpolitiska studentföreningar. Umeå universitets studentkår är även uppdelad efter riksdagspartier snarare än baserad på personval, tro det eller ej...
1886
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 dec 2012, 20:02

Re: Lystring umeåstudenter/fd umeåstudenter

Inlägg av 1886 »

Jag tolkar det som att du inte läste medicin i Umeå? Finns väl för- och nackdelar med alla universitet och städer. Du får gärna utveckla vad du menar med "traditionstyngt", om du har lust. Tack förresten för dina svar :)

Finns det fler som har något att säga om Umeå?
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Re: Lystring umeåstudenter/fd umeåstudenter

Inlägg av Crayon »

Om studentlivet är det enda du tvekar på så tror jag du med gott samvete kan välja Umeå och komma igång med studierna i höst. Även om Uppsala och Lund har mer så finns det ju också en gräns för hur mycket man hinner vara med på. Som nackdel kan jag tycka att staden i sig, utanför universitetet, inte är särskilt spännande. Plus att Umeå ligger rätt långt upp i Norrland, med allt vad det innebär.

Not: Jag har inte läst i Umeå själv men har besökt en hel del studentkompisar där och i stort sett bara hört positiva saker om studentlivet.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Lystring umeåstudenter/fd umeåstudenter

Inlägg av Nils »

Med "traditionstyngt" menar jag bara att inte alla traditioner har samma bevarandevärde (men detta är en subjektiv åsikt och jag vet att det finns de som uppskattar just dessa mer än mig).
1886
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 dec 2012, 20:02

Re: Lystring umeåstudenter/fd umeåstudenter

Inlägg av 1886 »

Crayon skrev:Om studentlivet är det enda du tvekar på så tror jag du med gott samvete kan välja Umeå och komma igång med studierna i höst. Även om Uppsala och Lund har mer så finns det ju också en gräns för hur mycket man hinner vara med på. Som nackdel kan jag tycka att staden i sig, utanför universitetet, inte är särskilt spännande. Plus att Umeå ligger rätt långt upp i Norrland, med allt vad det innebär.

Not: Jag har inte läst i Umeå själv men har besökt en hel del studentkompisar där och i stort sett bara hört positiva saker om studentlivet.
Skönt att höra, för det stämmer ganska väl överens med den bild jag själv har. Fick intrycket av att själva utbildningen och UmU som helhet håller god standard. Men det är ju alltid intressant att förhöra sig om vad andra har för erfarenheter...
1886
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 dec 2012, 20:02

Re: Lystring umeåstudenter/fd umeåstudenter

Inlägg av 1886 »

Nils skrev:Med "traditionstyngt" menar jag bara att inte alla traditioner har samma bevarandevärde (men detta är en subjektiv åsikt och jag vet att det finns de som uppskattar just dessa mer än mig).
Ja det är väl, som sagt, helt beroende på vilken sorts aktiviteter/evenemang man eftersöker.
1886
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 dec 2012, 20:02

Re: Lystring umeåstudenter/fd umeåstudenter

Inlägg av 1886 »

"Väcker" tråden lite igen...

Är det någon som har koll på om/när det brukar vara jullov? Har försökt nå lite olika personer på universitetet men de har semester.
Skriv svar