Frågor angående läkarprogrammet i Örebro

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
lilium

Frågor angående läkarprogrammet i Örebro

Inlägg av lilium »

Hej!

Jag söker till läkarutbildningen i Örebro till hösten, och har några frågor som jag tacksamt önskar få besvarade:

1. Var bedrvis undervisningen? Är det i Örebro Universitets campus (där alla andra studenter finns) eller är läkarstudenterna "isolerade" i ett annat campus?
2. Jag har sett att obligatoriska moment förekommer endast några gånger i veckan (basgrupp, seminraium och laborationer). Innebär detta att man har mycket tid över till egna studier?
3. Jag har fått uppfattningen att eftersom det är så få obligatoriska moment så har man mycket tid över som man själv kan planera, och om man planerar och studerar effektivt så kan man således även lyckas med att ha ganska mycket fritid. Är denna uppfattning korrekt, eller är det bättre att jag ändrar min inställning?

Tack!
Forczen

Frågor angående läkarprogrammet i Örebro

Inlägg av Forczen »

1. En del undervisning bedrivs nere vid Örebro Universitet men det mesta görs på campus USÖ som ligger i direkt anslutning till Universitetssjukhuset. Där har vi bl.a. föreläsningssalar, omklädningsrum, medicinskt bibliotek och rum för att öva kliniska färdigheter. När man kommer upp i terminerna är man i princip uteslutande på campus USÖ förutom något enstaka tillfälle per termin.

2. Egna studier är en stor del av varje vecka. Vid senare terminer läggs mer och mer tid på arbete inom sjukhusens kliniker, akut mm. Dock endast 25h per vecka och resterande är självstudier och basgruppsfall.

3. Absolut! Är man effektiv från början har man mycket ledig tid att disponera själv över! Jag ser studierna som ett arbete och lägger ner 40 timmar per vecka och i vissa perioder lite mindre och andra mer. Men man har ett "liv" med mycket gemenskap och nöjen på sidan om :)
lilium

Frågor angående läkarprogrammet i Örebro

Inlägg av lilium »

Tack för svaret Forczen!

Anledningen till att jag frågar om det där med campus är att många av mina vänner har sökt Örebro Universitet, dock inte läkarprogrammet, och därför undrar jag om jag kommer att kunna umgås med dem. Det skulle vara av stor fördel att umgås med de som studerar andra utbildningar, och inte bara läkarstudenter.
Forczen

Frågor angående läkarprogrammet i Örebro

Inlägg av Forczen »

Ska dom läsa vårdrelaterade program (sjuksköterska, arbetsterapeut, biomedicinsk analytiker, audionom) så kommer ni träffas mycket första tiden då alla dessa program har introduktion tillsammans och sedan möter upp alla andra utbildningar (ekonom, ingenjörer m.fl) på fester i bl.a. vårat kårhus och krogar på stan.

Man har en hel del fritid (pluggtid) varje vecka som man disponerar över så det är inte direkt svårt att träffas och umgås. Jag har själv väldigt många vänner utanför programmet som jag fortfarande träffas och umgås med.
Skriv svar