Läkarprogrammet i Örebro - hur är det?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
gast

Läkarprogrammet i Örebro - hur är det?

Inlägg av gast »

Hejsan!
Jag tänkte börja på läkarprogrammet i Örebro nu till våren, och i takt med att terminsstarten närmar sig så känner jag ökad nervositet och oro. Jag har inte kunnat få tag på någon som går på läkarprogrammet i Örebro, vilket jag väldigt gärna skulle vilja. Det skulle vara bra att få veta lite hur det är att plugga till läkare där. Hur ser terminerna ut, krävs mycket plugg, hur är lärarna, hur är universitetet som sådant (lokaler, cafeéer, föreningar osv)? Hur är examinationerna?

Jag skulle verkligen uppskatta om någon kunde ta sig tid till att skriva lite om hur det är på läkarprogrammet :)
Forczen

Läkarprogrammet i Örebro - hur är det?

Inlägg av Forczen »

Hej!

Är inte lika aktiv som tidigare på forumet så såg detta väldigt sent... Men här kommer lite information :)

Hur är pluggandet: Det är absolut en blandning mellan lugna och tunga perioder! Vissa teman kräver mycket tid och andra lite mindre. Grunden är PBL med olika basgruppsfall vid 2 tillfällen/vecka blandat med föreläsningar, laborationer, seminarium och lite annat roligt. Termin 1 var inte så betungande när jag läste den (4 år sedan dock), men är viktig för att lägga grunden för kommande terminer. Lärarna är i allmänhet riktigt bra och kvaliteten på undervisningen har ökat sedan läkarprogrammet startade för 4,5 - 5 år sedan.

Universitetet: nybyggt hus i direkt anslutning till sjukhuset är läkarutbildningens nya hem sedan ungefär 1 år. Vi har café (bra kvalité, men lite dyrt), omklädningsrum med sjukhuskläder inför kliniska moment/arbete på sjukhuset, laborationssalar, bibliotek med all kurslitteratur, föreläsningssalar och seminarierum.

Föreningsliv: Huuuuuuur mycket som helst! När jag började fanns det 1 förening. Nu finns det säkert 8 med olika undergrupper. Vill man så finns det otroligt mycket att engagera sig i gällande bl.a. mänskliga rättigheter, sexualupplysning, fackligt, organdonation, läkarprogrammets egna medicinska förening, kirurgi med mycket mycket mer. Det är så mycket att jag inte ens kan räkna upp alla på rak arm. Fester/sittningar, event mm sker hela tiden.

Examinationerna är som vanligt tentor under utbildningen. Termin 4 och 9 gör man större praktiska prov (OSCE) där man visar att man kan utföra vissa kliniska moment. Halva termin 6 och hela termin 10 är dedikerade till vetenskapliga arbeten (C och D uppsats).

Termin 1: 1 vecka VFU
termin 2: 1 vecka VFU
Termin 3: 3 veckor VFU
Termin 4: 5 veckor VFU
Termin 6: 3 veckor VFU
1 vecka på vårdcentral ingår varje termin.
(VFU = verksamhetsförlags utbildning, dvs praktik)

Termin 7, 8 och 9 är det vi kallar kliniska terminer där 75 % är förlagd till arbete inom sjukvården. Förutom Örebro kan man även hamna i Karlskoga, Lindesberg Karlstad och Falun. Man söker i förväg vilken ort man vill hamna på och företräde till Örebro ges främst till föräldrar.

Utbyte sker termin 7/8 till Glasgow just nu. Brukar vara ungefär 4 veckor. Men mer chans till utbyte kommer att läggas till i framtiden.

Termin 11 är man placerad i dalarna eller värmland 8 av 20 veckor för primärvård. 7 veckor är man i antingen karlstad, karlskoga, lindesberg, falun eller örebro för intensivvård/akutarbete. Resterande veckor är man i Örebro för övningar, föreläsningar och lite annat.
Max

Läkarprogrammet i Örebro - hur är det?

Inlägg av Max »

Tjenare,

VFU-tiderna stämmer inte riktigt längre. Kan bara prata för T1 då det endast är 2 dagar VFU. Anledning är brist på distriktsläkare.
Gaast

Läkarprogrammet i Örebro - hur är det?

Inlägg av Gaast »

Passar på att fråga vidare..
Hur mycket obligatoriskt är det? Syftar i princip på allting, föreläsningar, basgruppsträff, laborationer, VFU-dagarna etc.
Och angående VFU, i ditt inlägg Forczen står det hur många veckor det är varje termin, och du skrev även att en vecka på vårdcentral ingår varje termin. Är det då utöver de antal veckorna du skrev eller?

Tack..
Gaast

Läkarprogrammet i Örebro - hur är det?

Inlägg av Gaast »

Just det, tilläger seminarium också i frågan gällande hur mycket obligatoriskt det är, dvs. brukar de vara obligatoriska? Ni får gärna nämna annat också som jag inte nämnt :)
forczen

Läkarprogrammet i Örebro - hur är det?

Inlägg av forczen »

Tack Max för att du rättar mig :)!

Svårt att säga hur mycket som är schemalagt då det varierar och mycket beror på vilken grupp man hamnar i. Föreläsningar är inte obligatoriska.

kan länka till T1's nuvarande schema. Det ser späckat ut det är många saker som står flera gånger men med olika grupper på olika tider :
http://schema.oru.se/setup/jsp/Schema.j ... t+termin+1
Gaast

Läkarprogrammet i Örebro - hur är det?

Inlägg av Gaast »

Tack forczen!
Jag har flertalet gånger tittat på schemat och där står det labb seminarie etc. På några andra ställen står det: obligatorisk labb, eller obligatoriskt seminarie. Innebär detta att de andra där det inte står "obligatoriskt" inte är obligatoriska?
arelig

Läkarprogrammet i Örebro - hur är det?

Inlägg av arelig »

Läser i Örebro och är sjukt nöjd. Tycker det är ett riktigt bra program och det märks att dom satsat på programmet för att försöka höja skolans status. Det enda negativa jag kan komma på är att vi läkarstudenter har ett eget campus som ligger vid sjukhuset några kilometer från det andra campuset. Hade varit roligare att träffa på lite andra studenter också men det får man göra på kårhuset etc. Men utöver det så har jag inget att klaga på. Utbildningens nivå tycker jag är bra och det är väldigt motiverande att få ha såpass mycket praktik som vi har redan tidigt i utbildningen. De första 4 terminerna har man 10 veckor ren praktik på vårdcentraler och på sjukhuset samt olika temadagar beroende på vilket tema man läser (ex är man på kardiologen några dagar när man läser temat cirkulation osv).
Tycker inte att du ska vara nervös utan mera glad över att du kommer ha 5,5 roliga år framför dig!
gast

Läkarprogrammet i Örebro - hur är det?

Inlägg av gast »

Tack så mycket för era svar! Det låter riktigt bra tycker jag. Jag hoppas nu att jag får tag i en bostad lagom till terminsstart :)

Hur gör ni med kurslitteratur? Jag har förstått att det inte finns någon lista med obligatorisk kurslitteratur, men jag antar att man behöver köpa en del böcker till varje kurs?
Arelig

Läkarprogrammet i Örebro - hur är det?

Inlägg av Arelig »

Aa du behöver köpa en del kurslitteratur. Men det behöver du inte köpa nu! Vänta tills du är på plats så kan du få tips på vilka böcker du ska köpa samt att du kan köpa dom av äldrekursare till bra pris. Men i T1 behöver du nog inte mer än 1-3 böcker
Skriv svar