Hund + läkarstudenter

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
wohohoho

Hund + läkarstudenter

Inlägg av wohohoho »

Hej!

Jag planerar att söka till Läkarprogrammet i Örebro men jag har också planerat att köpa hund.

Är det någon som pluggar nu och har hund, funkar det?

Varför skulle man inte kunna ha en hund?

Tack på förhand! :glad:
Elodone
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 apr 2014, 15:29

Hund + läkarstudenter

Inlägg av Elodone »

Jag läser i Göteborg och inte Örebro. Vi har mycket mer föreläsningar här så här hade det aldrig fungerat, i alla fall inte om man inte har någon som kan ta hand om den på dagarna :(. Jag hade heller inte haft tillräckligt med tid för att aktivera den även de dagar då jag inte har så mycket föreläsningar för det är mycket att plugga. Men å andra sidan handlar det väl om prioritet. Man skulle ju kunna prioritera bort andra aktiviteter på fritiden så det finns mer tid över för hunden.
Hade också gärna haft hund men i Göteborg hade det inte fungerat.
forczen

Hund + läkarstudenter

Inlägg av forczen »

Det finns några få som har hund och läser i Örebro men det är en hel del trixande. Att ha hund ger dig inte förtur för att få hamna i Örebro under kliniska terminer och om du måste dagspendla till Karlskoga eller lindesberg blir det svårt att lösa. I karlstad får man ha hund i lägenheterna så det är några som aktivt sökt sig dit.
Men samtidigt måste man inse att det är så det kommer att vara i framtiden också! Att jobba som läkare och ha hund kan vara svårt att få att gå ihop. Men en bra partner med lite mer fasta arbetstider underlättar :blinkar:

Inte mycket till hjälp men det är ändå några som får det att fungera och det är viktigast att känna till :)
Gäst

Hund + läkarstudenter

Inlägg av Gäst »

Du är välkommen till att berätta varför du så gärna vill ha en hund, därför att det blir lättare att hjälpa dig och se det från ditt perspektiv.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Hund + läkarstudenter

Inlägg av Nyberg89 »

Skaffa endast en hund om du kan lägga den tid den är värd och behöver.
wohohoho

Hund + läkarstudenter

Inlägg av wohohoho »

Jag börjar förstå att det kommer bli jätte svårt, men jag ska tänka över det ordentligt.

Har velat ha hund hela livet och nu när det känns som att jag har tid skulle jag så gärna vilja ge den till hunden. Men jag vet inte hur min framtid kommer se ut, och jag vill väldigt gärna bli läkare... Vill inte behöva välja, men det blir nog nödvändigt :/
Gäst

Hund + läkarstudenter

Inlägg av Gäst »

Det är bättre om du inte har hund. Att ha hund kostar mycket pengar, det luktar illa i lgh och det blir massvis med hår. Du kommer vara tvungen att gå ut med den väldigt ofta trots att du inte alltid vill eller hinner.
Hunden kan också dra på sig parasiter som löss, loppor, rävskabb när den är ute och går som den sedan kan infektera hela lägenheten med.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Hund + läkarstudenter

Inlägg av Nils »

wohohoho skrev:Jag börjar förstå att det kommer bli jätte svårt, men jag ska tänka över det ordentligt.

Har velat ha hund hela livet och nu när det känns som att jag har tid skulle jag så gärna vilja ge den till hunden. Men jag vet inte hur min framtid kommer se ut, och jag vill väldigt gärna bli läkare... Vill inte behöva välja, men det blir nog nödvändigt :/
Klarar folk av att plugga till läkare som ensamstående föräldrar så går det nog att klara av en hund också, om du verkligen vill ha en.

Annars kan även katt vara ett alternativ - tror de är vanligare bland ensamstående läkarstudenter (även om hundar också förekommer).
Hej

Hund + läkarstudenter

Inlägg av Hej »

Jag funderade också på att skaffa hund (och vill egentligen fortfarande ha en), men jag har insett att det inte fungerar.

Den största och viktigaste anledningen till att det troligen inte kommer att fungera är faktum att du måste lämna hunden alldeles för länge ensam. Du kommer ha många dagar där du är borta åtminstone halvdag 08-12, eller 12-17, och ibland heldagar (t.ex. VFU) 08-17, och det är alldeles för länge för en hund. Så om du inte har någon du bor med som är hemma om dagarna kommer du behöva lämna hunden till något hunddagis (har ej kollat upp om det finns några bra i Örebro. Det gör det säkert, men det blir dyrt för en student.).

Sedan måste man ha ekonomi för hund också, samt att det nog underlättar om man har en bra lägenhet för en hund att trivas i.

Det finns en hel del du behöver ta hänsyn till, och måste tänka igen noga. Jag insåg snabbt att det inte skulle fungera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Hund + läkarstudenter

Inlägg av Nils »

Skulle det fungera med två hundar som kunde hålla varandra sällskap?

(har aldrig själv varit hundägare)
Skriv svar