Hund + läkarstudenter

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
wohohoho

Hund + läkarstudenter

Inlägg av wohohoho »

Får man inte tydliga scheman så man vet hur det kommer se ut? För i så fall borde man väl kunna planera om man skulle behöva vara borta.

Ekonomin skulle troligtvis inte vara ett så stort problem.

Är det svårt att hitta boenden som är djurtillåtna?
Med kand husse

Hund + läkarstudenter

Inlägg av Med kand husse »

Jag har hund och går just nu termin 8. Jag har partner som jag bor tillsammans med samt föräldrar nära till hands. Alternativt har man ordnat med dagpassning typ hunddagis eller dagmatte, men räkna med att det kostar mellan 2000-3000kr/mån. Har du inte dessa förutsättningar ska du inte skaffa hund om du vill plugga till läkare. Anledningar: när hunden är valp behöver den sällskap 24/7. Ensamträning tar tid och ska ta tid, räkna med att du endast kan lämna hunden några timmar per dag vid 6 månaders ålder (och då är detta total tid, inte 4h ensam på morgonen, lunchprommis och sen 4h ensam igen fram till kvällen). Som redan sagts tidigare ger inte en hund ngn rätt att få en placering nära hemmet, så i vissa fall behöver man vara hemifrån kanske 12h i sträck.
Kan man lösa ovanstående problem så är det klart att du ska köra på och skaffa hund, bättre kompis får man aldrig. Men blir lösningen långa dagar i ensamhet för hunden så vänta, annars kommer det bara sluta med att du får en ledsen hund och ett dåligt samvete.
Ett tips är annars att bli extramatte/husse till någon annans hund. Det finns många som ibland behöver bli avlösta på kvällar eller helger. Lägg upp en annons på blocket.
gast

Hund + läkarstudenter

Inlägg av gast »

Hej!

Jag är läkarstudent, har tidigare haft hund och funderar nu på att skaffa en igen. Jag kan väl instämma i en del av vad tidigare personer har skrivit här ovan men måste samtidigt säga att det var ganska pessimistiska svar och antar förmodligen att det är svårt för någon som inte är intresserad av hundar att se hundägande som en möjlighet i kombination med läkarstudier. Att få ihop pusslet som läkarstudent och samtidigt ha hund är självklart kämpigt men har du ett stort hundintresse och är villig att prioritera hunden före annat så tycker jag inte bara att man skall se alla potentiella problem som kan tänkas uppstå.

Jag är dock lite nyfiken på VAD för slags hund du är intresserad av, då det skiljer sig väldigt mycket i aktiveringsbehov mellan olika hundraser. Dock är det ett faktum, oavsett hundras, att den inte kan lämnas ensam en hel dag, men då finns ju flera alternativ såsom dagmatte och hunddagis. Det är dock en enorm fördel om man har till exempel vänner eller familj i samma stad som kan ställa upp om det skulle behövas. Samtidigt måste jag dock säga att jag tycker det är onödigt att fundera hur hundägandet kommer gå ihop med arbetslivet. För det första är det extremt långt kvar tills dess (om du inte ens börjat studera än) och för det andra kommer du få in mer pengar varje månad när du väl arbetar, varför dagmatte eller hunddagis inte kommer vara någon ekonomisk belastning och därmed en alldeles utmärkt lösning när du väl är färdigutbildad läkare. Är man aktiv med sin hund inom olika hundsporter så möter man dessutom även många likasinnade och hittar säkert någon som kan ställa upp och passa hunden om det skulle behövas då och då.

Allt går om man vill. Personer i min klass har 1,5 pendlingsavstånd och småbarn hemma, men klarar sina studier utan problem, så det klart att man kan ha hund även som läkarstudent om man verkligen vill. :)
Skriv svar