Värsta terminerna i Örebro?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gast

Värsta terminerna i Örebro?

Inlägg av Gast »

Hej.

Ni som har gått några terminer i Örebro; vilka terminer är tunga och mindre tunga? Jag har fått höra att många tycker T2 är drygast, och att T3 blir som en befrielse efter T2, men någon annan sa att T4 var ett h-vete.

Vad säger ni som gått några terminer?
forczen

Re: Värsta terminerna i Örebro?

Inlägg av forczen »

Ska försöka göra en kort översikt!

T1 - helt ok termin! inte överdrivet mycket men tillräckligt för att det ska kännas att man inte kan glida omkring och bara ta det lugnt.
T2 - cellbiologi - mycket detaljkunskaper och jobbig termin då det är mycket att bara "nöta" in.
T3 - Börjar man vara ute på klinik (bara detta ökar humöret och gör att terminen känns lättare) men en del att läsa.
T4 - Tema försvar är enligt mig och många andra ett helvete! resp/cirk efter tema försvar var som en dans på rosor.
T5 - helt ok termin!
T6 - helt ok och man gör sin C-uppsats (beroende på projekt du valt är arbetsbelastningen olika).

T7 - Ska enligt äldrekursare vara den absolut jobbigaste terminen hittills. Ser man till arbetsbelastning och tid som krävs för studierna lär denna vara den värsta än så länge.
T8 - Ingen som läst ännu men verkar som att även denna kommer att vara som T7 och kräva en hel del av studenterna.
T9 - Arbetsbelastningen kommer med största sannolikhet att minska då tema sinne (ögon och öron) inte kommer att vara lika krävande. Reproduktion och utveckling samt psyke kommer dock vara tunga bitar och stå för större delen av terminen.

T10 - D-uppsats (som för C-uppsats)
T11 - vet ännu inte riktigt hur denna termin kommer att vara uppbyggd. Vet bara att 10 veckor spenderas på vårdcentral och 5 veckor på akut/intensiv.

Termin 7, 8,9 och 10 är kliniska terminer där man är ute på klinik/vårdcentral 15 av 20 möjliga veckor. 25 timmar per vecka ska spenderas inom vården (blir oftast fler timmar), 4 timmar är basgruppsfall. För majoriteten krävs det mer än resterande 11 timmar för att plugga, göra basgruppsfall mm. Har hört om en del som varit ute på klinik 35 -40 timmar/vecka och lagt ner 50-60 timmar totalt/vecka för att kunna klara studierna.
forczen

Re: Värsta terminerna i Örebro?

Inlägg av forczen »

Ett litet fel smög sig in! Termin 11 är klinisk termin och inte termin 10 som jag råkade skriva :)

Jag nämner även vissa begrepp som kan vara bra att få förklarade. Vi delar in utbildningen i ett antal teman:
Reproduktion/utveckling = embryogenes, graviditet, förlossning, barnets utveckling mm. Egentligen allt som rör könsorganen och barn ingår i detta tema.
Respiration/Cirkulation = lungorna, hjärta, kärl och allt som hör till
Sinne/Psyke = alla sinnena och psyket
NME = nutrition, metabolism och elimination. mag-tarm, njurar, lever, bukspottkörtel.
Neuro/rörelse = som namnet antyder så riktar detta sig mot neurologi och muskler. här ingår bl.a ortopedi.
Försvar = allt med immunförsvaret och infektionssjukdomar. Här ingår även hud.

Alla teman återkommer flera gånger under utbildningen. Först under stadium 1 (termin 1-2) då man läser om friska kroppen. Sedan under stadium 2 (termin 3-6) då man främst läser om den sjuka kroppen. Stadium 3 (termin 7-9) läser man om behandling och prevention. Stadium 4 (termin 10 och 11) är komplexa medicinska problem och då skriver man bl.a sin D-uppsats. Man väver även samman alla teman till en helhet där man sätter mycket mer fokus på multisjuka patienter, intensivvård och akutsjukvård.

Våran utbildning bygger alltså en hel del på att repetera gammal kunskap och tillför ny. Därför kommer termin 7,8 och 9 vara väldigt tuffa då vi förväntas ha hela bilden av det normala, sjuka och behandling/prevention gällande respektive teman. Detta i kombination med att vi är ute mycket på klinik kommer att ge oss lite fritid över :).

Hoppas detta kanske ökar förståelsen lite mer om varför vissa terminer kommer att vara jobbigare. Är det någon mer fråga så är det bara att köra på så svarar jag så gott jag kan :flinar:
Skriv svar