Bostad och att pendla?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
notkatla
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 jul 2014, 16:14

Bostad och att pendla?

Inlägg av notkatla »

Jag blev antagen till Örebros läkarprogram men bor i Eskilstuna. Har läst att det kan vara lite svårt att få en bra bostad i början och det verkar som att bostadsgaratin som Örebro erbjuder är endast en kortsiktig lösning eftersom man endast får kortvariga hyreskontrakt.

Så jag undrar om det är någon här på forumet som har erfarenhet att pendla med sj mellan Eskilstuna och Örebro (eller någon annan stad) och skulle kunna berätta hur det är. Enligt sj är det bara en timme mellan dessa två städer, och folk lyckas ju dagspendla mellan Eskilstuna och Stockholm C, vilket är en timmes avstånd.

Om det inte är omöjligt eller superirreterande så skulle detta kunna vara ett ganska bra alternativ (i alla fall innan vintern kommer eftersom alla vet hur sj är när någon dm snö finns på marken...), då jag slipper betala hyra och fixa och dona för flyttning, plus att det inte ens är säkert att jag blir kvar på Örebro. Fick helt ok resultat på hp (1.7) men är dock lite osäker vad jag har för meritpoäng men det räckte för Örebro (vår studievägledare var ganska värdelös och jag gick IB så det är lite flum flum xD) så det finns en chans att jag byter universitet.

Sedan skulle jag nog också veta lite om bostadsrätter i Örebro. Pappa säger att om jag ska plugga i Örebro i 5.5år så är det lika bra att köpa en etta eller något liknande, då han sparade stora delar av mitt barnbidrag och därför är nästan hela kontantinsatsen som troligtvis behövs packad och klar, men jag är lite skeptisk till detta. Vad tycker ni som är lite mer erfarna med bostadssituationen i Örebro?

Vill bara säga att jag är tacksam för alla som läser detta lite längre inlägget :)
PPP
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jan 2013, 23:14

Re: Bostad och att pendla?

Inlägg av PPP »

Hej och grattis till antagningen! Jag läser femte terminen i Örebro. Min åsikt är att du borde flytta oavsett hur du väljer att lösa det (har ingen erfarenhet av varken pendling eller bostadsrätter). Här följer några anledningar med studentlivet som fokalpunkt:

1. Introduktionen/nollningen. Om du bor hemma i Eskilstuna är det stor risk att du går miste om en härlig introduktion där du lär känna dina kursare, faddrar och andra studenter och massa annat kul som pågår de första veckorna.
2. Sittningar, workshops, gemensamma träningar och andra evenemang som anordnas av olika föreningar under terminens gång.
3. Att flytta hemifrån är att bli vuxen. Skrämmande för vissa, tilltalande för andra. Men någon gång måste det ske :)

Jag svarade tekniskt sett aldrig på någon av dina frågor men jag hoppas att jag lyckades hjälpa till på något sätt ändå.
notkatla
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 jul 2014, 16:14

Re: Bostad och att pendla?

Inlägg av notkatla »

PPP skrev:Hej och grattis till antagningen! Jag läser femte terminen i Örebro. Min åsikt är att du borde flytta oavsett hur du väljer att lösa det (har ingen erfarenhet av varken pendling eller bostadsrätter). Här följer några anledningar med studentlivet som fokalpunkt:

1. Introduktionen/nollningen. Om du bor hemma i Eskilstuna är det stor risk att du går miste om en härlig introduktion där du lär känna dina kursare, faddrar och andra studenter och massa annat kul som pågår de första veckorna.
2. Sittningar, workshops, gemensamma träningar och andra evenemang som anordnas av olika föreningar under terminens gång.
3. Att flytta hemifrån är att bli vuxen. Skrämmande för vissa, tilltalande för andra. Men någon gång måste det ske :)

Jag svarade tekniskt sett aldrig på någon av dina frågor men jag hoppas att jag lyckades hjälpa till på något sätt ändå.
Jag tänkte inte så mycket på introduktionen, och det verkar vara en ganska stor nackdel att missa de första veckorna nu när du nämner det. Vi får se hur det går; jag får nog fortsätta leta efter lägenheter i Örebro och om det blir kris så får jag väl sno en husbil och köra den till Örebro :P

(och ja, jag tycker att det är lite läskigt att flytta hemifrån :tokig: det är schyst att inte behöva tänka på hemförsäkringar, maskiner som går sönder, el och vatten. Men visst det måste ske en dag.)
PPP
Inlägg: 9
Blev medlem: 06 jan 2013, 23:14

Re: Bostad och att pendla?

Inlägg av PPP »

Hemförsäkring betalar du med räkningar en gång i månaden, trasiga maskiner fixar hyresvärden, el tar sig till uttagen genom kablar och vatten genom vattenrör. Om det var dina största farhågor så kommer det gå super för dig att flytta :)
Skriv svar