Repetera tidigare terminer?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Hejsan

Repetera tidigare terminer?

Inlägg av Hejsan »

Hej.

Jag känner nu på sommaren att jag behöver repetera massor. Har glömt SJUKT mycket från tidigare terminer. Får nästan ångest om jag inte repeterar.

Behöver jag repetera alla tidigare terminer?

(Är i början av utbildningen).
Forczen

Re: Repetera tidigare terminer.

Inlägg av Forczen »

Det är omöjligt att komma ihåg allt man har läst tidigare! Men vi har även en utbildning som bygger på repetition och återkommande kurser med utveckling av kunskapen (fysiologi -> patologi/patofysiologi/ praktiska moment -> behandling/prevention).

Med tanke på hur du skriver antar jag att du har läst minst två terminer. Om du ska börja termin 3,4,5 eller 6 så kan du alltid repetera kommande kurser som kommer att dyka upp kommande året. Repetition är trots allt extremt viktigt.

Själv börjar jag termin 7 och kommer att repetera lite om resp/cirk och försvar inför hösten. Men det viktigaste är att vara utvilad och taggad så det blir inga stora mängder innan vi börjar igen!
Hejsan

Re: Repetera tidigare terminer?

Inlägg av Hejsan »

Tack för ditt svar.

Försöker repetera så mycket jag kan. Men hinner aldrig så mycket. Hur mycket upplever du att repetitionen hjälper? Kommer man behöva kunna T1 och T2 för T3 och T4 t.ex.? Blir man tvungen att repetera allt under kursernas gång om man ej repeterar innan, dvs. nu över sommaren?
forczen

Re: Repetera tidigare terminer?

Inlägg av forczen »

oh nej nej :)

Jag känner mer att vårat upplägg baseras på att vi återkommer till gamla teman och bygger på dessa med mer kunskap. Så t ex neuro/rörelse som vi läste termin 1 återkommer termin 3 och jag använde då mina gamla anteckningar och lade till mer fysiologi, patologi och patofysiologi. Det tillkommer även en del kliniska undersökningar och andra saker som är bra att ha med inför framtiden. Gammal kunskap går även mycket lättare att ta till sig igen vilket underlättade påbyggnaden.

Termin 2 är en termin med mycket detaljer och den kommer man aldrig att kunna utantill. Men har man en bra översiktlig förståelse av den terminen så kommer man att kunna gotta ner sig rejält när det kommer till patologin under termin 3-6.

Att läsa en del under sommaren kommer att underlätta inför de kommande terminerna men är absolut inget måste för att kunna klara av kurserna. Man brukar kan lägga in en del repetition av gamla terminer i basgruppsfallen där man snabbt går igenom det gamla innan man diskuterar det nya. Men har man tid nu att läsa lite så varför inte :)? Speciellt termin 4 är ett helvete med tema försvar så är det någon kurs jag skulle repetera under sommaren så är det den. Dock inte på en så extrem detaljnivå som vi hade termin 2!
Skriv svar