T2

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
White

T2

Inlägg av White »

Kan någon äldre kursare berättar lite om T2?
Alltså hur svårt var det? Vilka kurslitteratur använde ni i olika teman? Vf är teman NME i både T1 och T2?
Berätta gärna så mycket ni kan. Är det många som hoppar av eller byter under två, alltså studenter?

Har inte facebook för att ställa mina frågor? Hoppas att någon svarar på mina funderingar :olycklig:
forczen

Re: T2

Inlägg av forczen »

Ska försöka besvara så gott jag kan!

Termin 2 är inte svår men det är mycket mer detaljnivå! Men för den som pluggar som vanligt så kommer inte termin 2 att vara ett problem :)!

Böcker - Cellbiologi (the cell alt lodish), biokemi (lehninger föredrog jag!) och en immunologi bok till tema försvar (finns 4 olika rekommenderade böcker och alla är likvärdiga).
Cellbiologi och biokemi används under tema repro/utv och NME termin 2. Immunologi bok till tema försvar.
Termin 1 innehåller NME mag-tarm kanalen och allt som hör detta till. Termin 2 går du in på cellbiologi och processer som glykolysen, andningskedjan mm. Alltså NME i ett mindre perspektiv men processer som gäller kroppens celler.

Hur många som hoppar av eller byter:
Varierar från termin till termin! Termin 1 brukar flest hoppa av då vissa inser att PBL kanske inte är deras "cup of tea" som man kan säga ^^. Men i nästan alla fall handlar det om släkt eller vänner som man saknar eller flick-/pojkvänner som bor i en annan stad :)

Min termin hade ett avhopp på 7 personer men jag vet att några terminer under mig så bytte 15 studenter lärosäte. Dock så har avhopp från deras termin sedan dess varit minimalt så det ligger i fas med övriga terminer. Det är en fördel att personer som tänker byta, byter så fort som möjligt enligt mig då klassen blir mer sammansvetsad och man lär känna varandra bättre om man är färre.

Mobilen rättar ta mig fan allt jag skriver!! Orkar inte ändra så det blir en del stavfel men det får man leva med.

// Termin 5
White

Re: T2

Inlägg av White »

Tack så mycket!
White

Re: T2

Inlägg av White »

Räcker Essential Cell Biologi för T2 som cellbiologi bok
Forczen

Re: T2

Inlägg av Forczen »

Jag vet att vissa tycker att essential cell biology är dålig. Men många andra tyckte att den var helt ok.
Jag kollade igenom vår gamla lärandemål just nu och jag tycker ändå att det mesta finns med i boken. Vissa lärandemål står det inte lika mycket om men kommer upp på föreläsningar. Och en hel del cellbiologi kan du hitta i din biokemi bok som lehninger :)
Skulle du känna att du vill ha lite mer om något specifikt så är det bara att springa förbi biblan lite snabbt eller ladda ner någon bok från nätet.
guest

T2

Inlägg av guest »

har funderat på att beställa dessa böcker: The cell, Lehninger och Abbas inför T2. Räcker dessa? Och hur lika är The cell och Lehninger, behövs ens båda?
Gäst

T2

Inlägg av Gäst »

Jag vet att många i min klass tyckte att the cell var för mycket och och de upplevde att det var svårt att sålla bland informationen. Jag hade en i min basgrupp som hade leninger och tyckte att den var väldigt bra och täckte i princip samma saker som the cell, krävdes endast lite komplettering.
Något jag kan rekommendera annars är att gå till medicinska biblioteket och blädra lite i böckerna och sedan välja den som du gillar bäst :)
guest

T2

Inlägg av guest »

Tack för tipsen! Vilka böcker använde du förresten?
Skriv svar