Örebros läkarprogram

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
soso
Inlägg: 27
Blev medlem: 14 jul 2011, 12:39

Örebros läkarprogram

Inlägg av soso »

Hej! är nu antagen till Örebros läkarprogram, men står som reserv 12 på KI och reserv 9 i uppsala =) Hur ser mina chanser ut?

syftet med denna tråd var att få svar på frågan: HUR ÄR ÖREBROS LÄKARPROGRAM??? jag är lite skeptisk med tanke på att den är så pass ny..någon som går där nu eller vet något?? :glad:

skriv allt ni vet tack
Lina
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 jul 2011, 16:09

Re: örebros läkarprogram

Inlägg av Lina »

Om du söker på "Örebro" här på forumet så hittar du ett inlägg från någon som läst T1 i Gbg och sedan bytt och läst T1 i Örebro. Vederbörande rekommenderade utbildningen. Jag har också hör att den är väldigt ambitiös. (Mitt 1a val...)
soso
Inlägg: 27
Blev medlem: 14 jul 2011, 12:39

Re: örebros läkarprogram

Inlägg av soso »

Lina skrev:Om du söker på "Örebro" här på forumet så hittar du ett inlägg från någon som läst T1 i Gbg och sedan bytt och läst T1 i Örebro. Vederbörande rekommenderade utbildningen. Jag har också hör att den är väldigt ambitiös. (Mitt 1a val...)
tack! ska genast ta en titt :)
medstudentorebro

Re: örebros läkarprogram

Inlägg av medstudentorebro »

Hej!

Har precis avslutat T1 i örebro. Får väl säga att lärarna är väldigt engagerade och de satsar på de nya studenterna. Nackdelen med att det är ett så nytt program är att det alltid är mkt "barnsjukdommar". Men det är ngt som just min klass kommer få erfara hela vägen till examen.. alla som börjar T1 nu till hösten får ta del av all konstruktiv kritik vi gett.

Det råd jag vill ge är att var noga med att kolla över de olika universitetens undervisningsplan.. i örebro kör vi PBL, men i tex gbg körs endast föreläsningar.. lund ngn typ av hybrid mellan dessa har jag hört. Själv är jag inget fan av PBL, men det är ju smaksak. Tänk dig för noga innan du väljer lärosäte om du har möjlighet till ett val. Själv hade jag hellre tagit gbg, gillar att ha utbildningen baserad på föreläsningar. Vi har haft ca 2 föreläsningar i veckan som ska fungera som ett komplement till PBL-fallen. Nackdelen med örebro är väl också att det inte finns mkt gamla tentor att titta på.. just nu är det bara de som min klass skrivit som kommer finnas tillgängliga för de nya som börjar.
Orebrostudent

Re: Örebros läkarprogram

Inlägg av Orebrostudent »

Hej,

tråden är gammal men jag råkade bara hitta den och vill berätta att Örebros program är väldigt bra. Jag går i den tredje terminen sen det startade och avslutar nu i veckan termin 1. PBL är svårt att komma in i och det finns fortfarande dagar som man blir irriterad över det. Men PBL har lärt mig att söka information, vara källkritisk, vara nyfiken, förstå att världen inte är svart och vit, och förstå vad jag kan och inte kan.
Hur bra en föreläsning än är så är det alltid det vi haft föreläsningar på som jag inte kan till tentan, det man haft ett PBL-fall på däremot kan man alltid relativt bra. Nu när man haft PBL och läst olika böcker och jämfört, tagit till sig nyare forskning och diskuterat sig fram till en verklighetsbild så kan jag inte tänka mig att gå tillbaka till att enbart lita på vad en kursbok eller föreläsare säger.
Örebros studentliv växer, åtminstone för läkarprogrammet där nya föreningar startas upp varje vecka och alla är väldigt engagerade.
Kursledningen är positiv till de flesta förslag från studenterna, och man kan verkligen se hur något man påpekar på en utvärdering förändras till det bättre någon månad senare.
Det roliga är att många som kom till Örebro var väldigt oroliga för hur det skulle vara, och hoppades på reservplatser någon annanstans. Dessa personer är nu förändrade och kan inte tänka sig att plugga på någon annan ort.

Så från mig till er, Örebro är att räkna med för framtiden! :glad:
Skriv svar