Åsikter om örebros läkarprogram

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
zunk
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 jul 2011, 17:34

Åsikter om örebros läkarprogram

Inlägg av zunk »

Tjoo Bree!

Skulle verkligen uppskatta om några från Örebros läkarprogram skulle kunna uttrycka sina åsikter om hur skolan och utbildningen är. Hur är Örebro som stad att vara student i?
Jag är även reserv till Göteborgs universitet med stora chanser att komma in, vad tycker ni jag borde göra?

Tack för ett ärligt svar! :)
Lina
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 jul 2011, 16:09

Re: Åsikter om örebros läkarprogram

Inlägg av Lina »

http://hpguiden.se/Forums/viewtopic/t=8 ... rt=15.html

Läs inlägg skrivet av signaturen "frollic" längre ned på sidan...
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Åsikter om örebros läkarprogram

Inlägg av empezar »

Läs tråden http://www.underlakare.se/Trad.aspx?tra ... D=2&sida=0

Där diskuterar både Örebrostudenter och kritiker (främst himi) Örebros läkarprogram. Intressant läsning. Jag tror att läkarprogrammet säkert är okej, och att man som student känner sig omhändertagen och viktig, men just forskningen i Örebro verkar inte vara speciellt bra.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Lina
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 jul 2011, 16:09

Re: Åsikter om örebros läkarprogram

Inlägg av Lina »

empezar skrev:Läs tråden http://www.underlakare.se/Trad.aspx?tra ... D=2&sida=0

Där diskuterar både Örebrostudenter och kritiker (främst himi) Örebros läkarprogram. Intressant läsning. Jag tror att läkarprogrammet säkert är okej, och att man som student känner sig omhändertagen och viktig, men just forskningen i Örebro verkar inte vara speciellt bra.
Wow! positiva klubben har talat!
Signaturen "Himi" verkar ha sin ståndpunkt klar, och visst kan jag medge att den som är väldigt forskningsinriktad eller absolut vill utomlands efter examen kanske får en roligare tid på KI. Men förhoppningsvis ska vi väl ha ett par kliniskt praktiserande läkare som inte är greker kvar i Sverige också, (Inget ont om greker) och för deras del så tror jag Örebro gör sig lika bra som självaste "frisörsskolan i Solna".

En av anledningarna till att inget samarbete finns med LIU eller UU kan ju vara just det som anges i tråden; Det är väl inte så intressant för dessa universitet att samarbeta med den utbildning som kommer tvinga dem att söka nya kliniska utbildningsplatser åt sina egna studenter...
soso
Inlägg: 27
Blev medlem: 14 jul 2011, 12:39

Re: Åsikter om örebros läkarprogram

Inlägg av soso »

zunk skrev:Tjoo Bree!

Skulle verkligen uppskatta om några från Örebros läkarprogram skulle kunna uttrycka sina åsikter om hur skolan och utbildningen är. Hur är Örebro som stad att vara student i?
Jag är även reserv till Göteborgs universitet med stora chanser att komma in, vad tycker ni jag borde göra?

Tack för ett ärligt svar! :)

hahaha gillar din hälsning ....tööööng blatteee!!
MrBig

Re: Åsikter om örebros läkarprogram

Inlägg av MrBig »

Jag läser på Läkarprogrammet i Örebro och har tidigare läst på Läkarprogrammet på KI. Jag rekommenderar Örebro över KI alla gånger! Om man gillar att sitta på föreläsningar mellan kl 08.15-16.00 varje dag så borde man på KI. Om man gillar att hämta in information själv så ska man välja Örebros läkarprogram.
I Örebro måste man studera mycket själv och två gånger i veckan måste man redovisa att man läst/förstått ämnet inför kurskamrater och en handledare som är biomedicinare eller läkare. Det är ett högt tempo och stor press hela tiden. Man kan aldrig ta det lugnt (eller vara sjuk) i några dagar, för då hamnar man efter och det har man ingen tid att läsa igen. Man är inte ledig på helger utan då måste man också plugga och förbereda sig inför redovisningarna. Studietid 55-65 timmar/vecka i vanliga perioder. Tentaperiod: 85-95 timmar/ vecka.

Personligen så tycker jag att KI's läkarprogram var mycket lättare men samtidigt väldigt ostimulerande. Det var tråkigt att nöta in gamla tentor, lära sig hus75.se utantill samt sitta på föreläsningar av varierande kvalitet dagarna i ända.

Örebros läkarutbildning är mer krävande men mycket roligare. Jag känner att jag kommer att bli en mycket bättre läkare av att läsa i Örebro än på KI för studiesättet på Örebros läkarprogram passar mig bättre.
Skriv svar