BOENDE ÖREBRO!

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gäst

BOENDE ÖREBRO!

Inlägg av Gäst »

Hej alla!
Befinner mig just nu i en förjävla sits. :olycklig: Har letat efter lägenheter som en galning utan framgång (har dock ca 15 köpoäng hos öbo), har även anmält mig till bostadsgarantin. Så, nu behöver jag verkligen hjälp från någon (erfaren?), hur får man snabbast tag i en lägenhet? Bryr mig inte alls om standarden eller hyran (dock bör den ändå vara rimlig). Vart har man störst chans att norpa åt sig en lägenhet?

MVH
Camilla
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: BOENDE ÖREBRO!

Inlägg av Nyberg89 »

Om möjligt.. Köp - annars kan du kolla blocket.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: BOENDE ÖREBRO!

Inlägg av empezar »

Jag hade starkt avrått att köpa lägenhet i nuläget, om du inte planerar att bo kvar där i 10-20 år och klarar av kraftigt höjda räntor.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
forzen

Re: BOENDE ÖREBRO!

Inlägg av forzen »

testa att lägga upp en "önskar hyra" på blocket :) det var så jag fick tag på min lägenhet. Annars om du inte har någon direkt vid skolstart så finns det alltid faddrar som mer än gärna låter dig bo hos dom ett tag tills du hittar något :)
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: BOENDE ÖREBRO!

Inlägg av Nyberg89 »

empezar skrev:Jag hade starkt avrått att köpa lägenhet i nuläget, om du inte planerar att bo kvar där i 10-20 år och klarar av kraftigt höjda räntor.

Att köpa en billig lägenhet är rena kapet. Fanns lägenheter från 12.000:- i Örebro. Lite färg och tapeter är inte dyrt. Inte heller att riva upp och lägga nytt golv. Byta till snyggare eluttag och knappar. Badrum och kök är det som kostar att renovera även om man kan göra jobbet själv.

Priserna i småorter är inte särskilt höga. Man kan tjäna ganska bra på att köpa och sälja lägenheter om man bara piffar upp dem.

(Är utbildad byggarbetare)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: BOENDE ÖREBRO!

Inlägg av empezar »

Nyberg89 skrev:
Att köpa en billig lägenhet är rena kapet. Fanns lägenheter från 12.000:- i Örebro. Lite färg och tapeter är inte dyrt. Inte heller att riva upp och lägga nytt golv. Byta till snyggare eluttag och knappar. Badrum och kök är det som kostar att renovera även om man kan göra jobbet själv.

Priserna i småorter är inte särskilt höga. Man kan tjäna ganska bra på att köpa och sälja lägenheter om man bara piffar upp dem.

(Är utbildad byggarbetare)
Jag tycker inte det är ett kap att köpa en sunkig lägenhet för 12 000 kr som har 4300 kr i månadsavgift, som dessutom inte ens ligger i Örebro.

Det billigaste jag hittade var 120 000 kr i Örebro, med 6000 kr månadsavgift. Ingenting för en student, alltså.

De flesta objekten låg på 500-900 tusen. Men visst, det är säkert en bättre affär att köpa lägenhet i Örebro än i Uppsala eller Stockholm. Bostadsbubblan är inte lika uppblåst i Örebro.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
marisa
Inlägg: 4
Blev medlem: 12 jul 2012, 23:06

Re: BOENDE ÖREBRO!

Inlägg av marisa »

Söker också lägenhet i Örebro så om någon har något tips mottags det gärna :)
Har också lite för få köpoäng ca 30 st.
Har tidigare bott på lite olika sätt, mestadels i delat boende (mest utomlands) så är inte så kräsen och om man inte trivs kan man ju alltid byta senare :)

Mvh,
Marlene
Kamikaze

Re: BOENDE ÖREBRO!

Inlägg av Kamikaze »

Jag har så mycket som 10 poäng!

Förra månaden hyrdes 5 studentettor ut (?), med snittminimipoäng på 300. Det är nästan ett års väntetid! I bästa fall. (Visserligen är det säkert många som redan bor där som står i kö som spär ut statistiken. Man får räkna med det enklaste möjliga till att börja med).

Jag handlar en enkelbiljett till Örebro. Sen får det bära eller brista.
forczen

Re: BOENDE ÖREBRO!

Inlägg av forczen »

Många hittar boende ganska snabbt i Örebro så det brukar inte vara så stort problem och många kommer redan första dagen med väskor och utnyttjar akutboendet :) Annars kan man alltid fråga en fadder eller någon annan om man kan få sova på en soffa några dagar eller liknande :P

Det är bara temporärt och som sagt brukar det lösa sig väldigt snabbt! Speciellt om man är läkare då många gärna hyr ut till oss.
antonfsvensson
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 dec 2012, 17:51

Re: BOENDE ÖREBRO!

Inlägg av antonfsvensson »

Jag antar att det löst sig för trådskaparen då tråden startades för ett halvår sedan! Jag passar på att låna tråden istället för att starta en ny:

Jag hoppas på att komma in i Örebro där jag är reserv nr 15 efter första urvalet i HP-kvoten. Ni som redan bor i Örebro, hur gjorde ni för att få boende? Hur fungerar bostadsgarantin? Är ni nöjda med ert boende i dagsläget?

Jag är redan registrerad hos Öbo.
VT13 Örebro
Skriv svar