Dissektioner i läkarutbildningen?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Lina
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 jul 2011, 16:09

Dissektioner i läkarutbildningen?

Inlägg av Lina »

En fundering.

Jag har hört talas om någon slags hjälpmedel i form av ett "bord" med pekskärm eller liknande som köpts in till Örebros läkarutbildning och ska användas i anatomiundervisningen på samma sätt som en dissektion. (Som synes har jag ganska dålig koll på vad det egentligen handlar om. Har endast hört ett rykte...) Jag undrar om någon som gått T1 i Örebro känner till om detta stämmer och i sådana fall; Är det tänkt att detta "hjälpmedel" ska ersätta riktiga dissektioner eller är det bara som komplement?
Delagardi
Inlägg: 45
Blev medlem: 08 jul 2011, 13:07

Re: Dissektioner i läkarutbildningen?

Inlägg av Delagardi »

Jag kan utan att ha gått T1 på Örebro intyga dig att läkarutbildningen har några år kvar innan dissektionslektionerna blir till CSI-avsnitt :)
Lina
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 jul 2011, 16:09

Re: Dissektioner i läkarutbildningen?

Inlägg av Lina »

För kännedom kan jag nu meddela den som undrar, att Örebro inte har några dissektioner i utbildningen utan endast använder sig av simulator.
Tycka vad man vill om saken men tydligen är detta det senaste. Även Lund ska ha rationlaiserat bort dissektionerna.
Så... Welcome CSI !
Finapa
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 jul 2011, 19:28

Re: Dissektioner i läkarutbildningen?

Inlägg av Finapa »

VA? Klart man ska skära på riktigt! Vad är det här för dumheter..
MedStud
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 jul 2011, 22:04

Re: Dissektioner i läkarutbildningen?

Inlägg av MedStud »

Finapa skrev:VA? Klart man ska skära på riktigt! Vad är det här för dumheter..
Nej men det blir väl trevligt att skära med en Nintendo Wii. Inget blod eller sånt snusk, utan här kör vi med röda artärer, blå vener och gula nerver, precis som det ska vara. För du menar väl inte att min atlas har fel?

Skämt åsido är det tydligen brist på donatorer, så KS(eller var det KI?) har frågat Socialstyrelsen om det är etiskt att köpa likdelar för att studenterna ska få träna på. Samma problem i resten av landet kan jag tänka mig.

Dock finns det bilder eller filmer på dissektioner på internet. Måste ju slå ett datorspel iaf. (Klicka inte om du inte vill se det) http://thinkanatomy.com/2008/11/univers ... on-videos/
Senast redigerad av MedStud den 13 sep 2011, 20:23, redigerad totalt 1 gånger.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Dissektioner i läkarutbildningen?

Inlägg av empezar »

Bara KI och Uppsala som har riktiga dissektioner, dvs där man själv får skära i liket.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Lina
Inlägg: 18
Blev medlem: 14 jul 2011, 16:09

Re: Dissektioner i läkarutbildningen?

Inlägg av Lina »

Uppsala ställde tydligen in dissektionerna denna termin pga likbrist. KI skulle ju försöka köpa delar från USA om de fick. Så hur sur jag än är för att de rationaliserat bort dissektionerna i Örebro så får man kanske inse att det är åt det hållet vi går. :tummener:
HGB

Re: Dissektioner i läkarutbildningen?

Inlägg av HGB »

Jag instämmer med framlidne Docent Björn Sandström om att det är lika omöjligt att lära sig anatomi utan att själv dissekera som att förstå Mozarts musik utan att höra den spelas. Problemet med brist på lik är verkligen inte nytt - Sandström bildade "De Dödas Vänner" i Uppsala när styrelsen inte ville bekosta hämtning och balsamering av lik. Sedan fick studenterna under en tid dissekera får. Att "handla" med hela eller färdigdissekerade kroppar efter människor vars yttersta vilja varit att ställa sin kropp till den anatomiska undervisningens förfogande är
kanske enda vägen, och då skall man ta den; det är inte meningen att någon skall tjäna pengar på det här, utan priset skall endast täcka de faktiska kostnaderna för preparaten. Jag har själv studerat anatomi både i Sverige och utomlands, bl a under Günther von Hagens i Heidelberg, och han är ju en av dem som till slut tröttnade på allt tjafs och startade plastinationscentrum. Dataspelen hör inte hemma inom seriös utbildning som syftar till att utbilda medicinare. Skulle själv inte vilja bli opererad av någon som inte genomgått en gedigen dissektionskurs. :nej:
Doktoranden
Inlägg: 20
Blev medlem: 16 nov 2008, 12:54
Kontakt:

Re: Dissektioner i läkarutbildningen?

Inlägg av Doktoranden »

HGB skrev:Skulle själv inte vilja bli opererad av någon som inte genomgått en gedigen dissektionskurs. :nej:
Ett litet observandum, att bli kirurg och lära sig dissekera/operera är en gedigen del av ST-utbildningen - inte grundutbildningen.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Dissektioner i läkarutbildningen?

Inlägg av empezar »

Lina skrev:Uppsala ställde tydligen in dissektionerna denna termin pga likbrist. KI skulle ju försöka köpa delar från USA om de fick. Så hur sur jag än är för att de rationaliserat bort dissektionerna i Örebro så får man kanske inse att det är åt det hållet vi går. :tummener:
Jag undrar vad det var för dissektioner jag var på i höstas i så fall (i Uppsala).
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Skriv svar