Dissektioner i läkarutbildningen?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
HGB

Re: Dissektioner i läkarutbildningen?

Inlägg av HGB »

Doktoranden skrev: Ett litet observandum, att bli kirurg och lära sig dissekera/operera är en gedigen del av ST-utbildningen - inte grundutbildningen.
Helt riktigt - bortsett från att YK och ÄK i dissektion ingått i
de allra första årskurserna på BMC Uppsala.

Självklart blir man inte kirurg genom enbart dissektioner, men du förstår nog själv att det inte var vad jag avsåg med inlägget.
Jag menar att dissektion av människolik är nödvändig för all
förståelse av humananatomi. MVH/HGB
Solid
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 mar 2012, 12:28

Re: Dissektioner i läkarutbildningen?

Inlägg av Solid »

Lina skrev:En fundering.

Jag har hört talas om någon slags hjälpmedel i form av ett "bord" med pekskärm eller liknande som köpts in till Örebros läkarutbildning och ska användas i anatomiundervisningen på samma sätt som en dissektion. (Som synes har jag ganska dålig koll på vad det egentligen handlar om. Har endast hört ett rykte...) Jag undrar om någon som gått T1 i Örebro känner till om detta stämmer och i sådana fall; Är det tänkt att detta "hjälpmedel" ska ersätta riktiga dissektioner eller är det bara som komplement?
Ja, det stämmer -I Örebro har man köpt i ett sådant pekbord där man kan "scanna" in riktiga patienters kroppar och sedan skala av dem lager för lager och vrida på dem osv.

Det är brist på lik och Örebro har varit förutseende och köpt in detta pekbord. Man kommer även vid Örebro universitet gå igenom anatomin under patologkursen då studenterna är med vid obduktioner och då får se riktiga kroppar.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Dissektioner i läkarutbildningen?

Inlägg av empezar »

Solid skrev:Det är brist på lik och Örebro har varit förutseende och köpt in detta pekbord. Man kommer även vid Örebro universitet gå igenom anatomin under patologkursen då studenterna är med vid obduktioner och då får se riktiga kroppar.
Vi hade 45 personer per lik (och demonstration) vid våra obduktionsdemonstrationer i Uppsala. Det måste vara svårt att lära sig något (anatomiskt) när man står så långt ifrån liket.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Dissektioner i läkarutbildningen?

Inlägg av Nils »

I Lund hade vi drygt ett halvdussin personer per demonstration, dock osäker på om obduktioner fortfarande ingår i preklin sedan läkarprogrammet gjordes om (och studentvolymerna började svälla).
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Dissektioner i läkarutbildningen?

Inlägg av empezar »

Nils skrev:I Lund hade vi drygt ett halvdussin personer per demonstration, dock osäker på om obduktioner fortfarande ingår i preklin sedan läkarprogrammet gjordes om (och studentvolymerna började svälla).
Var det ett "helt" lik per grupp? Alltså fick ni se olika saker?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Dissektioner i läkarutbildningen?

Inlägg av Nils »

empezar skrev: Var det ett "helt" lik per grupp? Alltså fick ni se olika saker?
Ja. Vi var inte med vid öppnande av neurokranium men vi fick i övrigt se fullständiga invärtes obduktioner. Tror det var 2 eller 3 tillfällen per grupp och det fanns möjlighet att assistera patologen - vill minnas att någon i klassen öppnade thorax vid ett tillfälle.

Jag skrev rentav ett inlägg om obduktioner på min blogg, minns jag nu:
[död länk]

Det finns även en längre artikel i Lundagård om obduktioner:
http://lundagard.se/2008/04/28/att-mota-doden/
Senast redigerad av Nils den 29 sep 2012, 02:32, redigerad totalt 2 gång.
Anledning: bloggen drnils.blogspot.com har avslutats
aaa

Re: Dissektioner i läkarutbildningen?

Inlägg av aaa »

Jag studerar i Örebro och kan säga att det här pekbordet är något som kommer att komma, men inget som används just nu. Hittills har vi använt filmer, 3D-program och djurdelar för anatomin. (Jag ska börja T4 till hösten)
Skriv svar