Hur fungerar utbildningen i Örebro?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
studentHT-11
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 mar 2011, 14:01

Hur fungerar utbildningen i Örebro?

Inlägg av studentHT-11 »

Hej!

Jag ska söka in till läkarutbildningen nu till hösten och undrar om det finns någon som börjat plugga i Örebro och kan berätta om det funkar bra. Jag tänker på kunniga lärare och struktur och ordning kring utbildningen.
Tack på förhand.
mila
Inlägg: 27
Blev medlem: 06 jan 2011, 19:50

Re: Hur fungerar utbildningen i Örebro?

Inlägg av mila »

undrar EXAKT samma sak, vet inte om jag ska ha örebro eller linköping som mitt 3e val??
Jaxaren

Re: Hur fungerar utbildningen i Örebro?

Inlägg av Jaxaren »

Hej!

Såg ett inlägg på hpguidens forum om en som hade skrivit lite om läkarprogrammet i Örebro. Skrolla ner tills ni ser ett inlägg av en användare som heter Frollik.

http://hpguiden.se/Forums/viewtopic/t=8 ... rt=15.html
studentHT-11
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 mar 2011, 14:01

Re: Hur fungerar utbildningen i Örebro?

Inlägg av studentHT-11 »

Tack, jo jag såg det också, det lät ju bra. Skulle vara kul att höra fler åsikter.
Gäst

Re: Hur fungerar utbildningen i Örebro?

Inlägg av Gäst »

Börjar termin 2 om cirka tre veckor och kan bara säga att utbildningen slagit alla mina förväntningar hittills. Programmet använder sig av PBL: Det innefattar temabaserade kurser som varvas av med en tenta, och fördjupas under senare delar av programmet. Ex. tema "Respiration och Cirkulation + tentamen". Utbildningen cirkulerar kring två basgruppsfall relaterade till temat/vecka. Studietakten är således hög som på alla läkarprogram. Som parallell kan det nämnas att LiU använder sig ett av ett basgruppsfall per vecka (Till LiUs försvar kan det fallet möjligen vara köttigare) . Kontakten mellan lärare/föreläsare/ledning och studenterna är väldigt god.

Universitetet och högre instanser (Kommun/Landsting?) satsar på programmet. Exempelvis byggdes universitetslokalen "Bilbergska" specifikt för läkarstudenterna. Utöver det byggs "X-Huset" vid Universitetssjukhuset där utbildningen kommer fortskrida från termin 5 och framåt.

Kan återigen tillägga att utbildningen är riktigt tuff! Äldrekursarna (läs Termin 3 och Termin 4) har fått tampas med stora studielass under vissa specifika teman under tidigare år, och ledningen har således fått anpassa studiemålen för yngrekursarna."Problemet" har dock inte varit att studenterna lärt sig för lite, utan snarare motsatsen! Varje tema utvärderas av studenterna och ledningen och optimeras därefter inför kommande termin.

Kan glatt meddela att denna termin gått som på räls och den spontana känslan är att Örebro Universitets läkarprogram kommer slå in sig bland de bättre utbildningarna i Sverige!
Skriv svar