Byte från Lunds Universitet till Linköpings Universitet

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
attitti
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 feb 2011, 23:33

Byte från Lunds Universitet till Linköpings Universitet

Inlägg av attitti »

Jag går termin fem i Malmö och vill byta till termin sex i Linköping till hösten, eftersom mitt sambo har blivit placerad där via sitt jobb.
Går detta utan att gå om en termin? Behöver jag komplettera något? Finns det någon som har gjort samma byte tidigare?
När jag talade med ansvarig för byte av studieort i Linköping lät han väldigt tveksam...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Byte Lund till Linköping

Inlägg av Nils »

Eftersom bytet skulle ske vid gränsen mellan preklin och klin för båda lärosätena så borde det vara möjligt att byta relativt "smidigt" (i jämförelse med andra tillfällen under läkarutbildningen).
Ett problem är att du nog inte kan tillgodoräkna dig det halvtermins-projektarbete som du gör i Lund under termin 5, samtidigt som Linköping har andra moment som kanske inte täcks helt väl av utbildningen i Lund.
En fördel vore dock att T6 i Linköping består helt och hållet av ett projektarbete, vilket skulle kunna erbjuda större flexibilitet med att hämta in saknade moment.

Tänker du göra ett "direkt byte" eller ett "antagningsbyte"?
attitti
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 feb 2011, 23:33

Re: Byte Lund till Linköping

Inlägg av attitti »

Jag tänkte försöka byta via båda vägarna, för att ha maximal chans att komma in. Är det någon skillnad i när man får veta om man kommit in eller inte?

Jag har också tänkt på att jag skulle kunna göra en del extra moment under termin sex under tiden jag gör projektarbetet, men får jag ens börja på termin sex utan att vara klar med allt annat? I Lund är det en spärr mellan termin fem och sex, är det så i Linköping också?

Jag har förstått att Linköping har haft betydligt mer praktik än vi har haft i skåne.
Jag hade gärna kompenserat för det under sommaren men jag vet inte om jag kommer att få veta om jag kommer in i tid för att hinna göra det.

Men jag ska alltså ställa in mig på att få komplettera en del?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Byte Lund till Linköping

Inlägg av Nils »

Jag vet tyvärr inte hur de två vägarna skiljer sig vad gäller tiden för beskedet och inte heller ifall Linköping använder en spärr inför T6 och hur det i sådana fall skulle påverka dina bytesmöjligheter.

Jag tror inte att det är möjligt att få besked redan innan sommaren och sedan komplettera under den, inför hösten. Du får nog ställa in dig på att dina alternativ kanske kan bli att antingen börja på T6 och komplettera eller att hoppa ner en termin.
Gäst

Byte till Linköping

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag är lite sugen på att byta från Lund till Linköping efter t5 alltså mellan klin och preklin. Är det någon som har någon erfarenhet av det?
Skriv svar