Schemalagd tid under de kliniska terminerna?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gäst

Schemalagd tid under de kliniska terminerna?

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag undrar hur mycket schemalagd tid man har som läkarstudent under de kliniska terminerna? Är det 5 dagar/vecka kl 8-17?
Ges det tid för inläsning under "ordinarie arbetstid" eller förväntas man läsa mer på kvällar/helger jmf med de prekliniska terminerna?
Gäst

Schemalagd tid under de kliniska terminerna

Inlägg av Gäst »

Mellan 8-9 till 16-17 brukar det röra sig om. Det beror på klinik.
Gäst

Schemalagd tid under de kliniska terminerna

Inlägg av Gäst »

Jag funderar på att börja läsa i Lund och har en hund som jag gärna vill ta med mig när jag börjar plugga. Hur fungerar med det med lunch om man är på placeringar på sjukhus? Är det precis som vanligt att man har 1 timmes lunch så man hinner hem och snabbt äta och gå en liten runda med hunden?
Johannes

Schemalagd tid under de kliniska terminerna

Inlägg av Johannes »

Ja det funkar! En timmes lunch är ganska standard. Någon gång ibland kan det bli kortare.

Det är dessutom inte fullt så mycket schemalagd tid som ovanstående påstår. Man kan ofta styra ganska mycket själv. Vissa kliniker är det 8-17 men oftast så har man absolut inte så mycket varje dag varje vecka utan det varierar kraftigt. Ofta kan man gå tidigare på eftermiddagarna då det inte händer så mycket på avdelningen.
Gäst

Schemalagd tid under de kliniska terminerna

Inlägg av Gäst »

Tack för ett jättebra svar! Vet du om det ser ut så oavsett om man blir placerad i Lund, Helsingborg eller Malmö?
Johannes

Schemalagd tid under de kliniska terminerna

Inlägg av Johannes »

Jag kan bara svara för Malmö men jag skulle gissa att det ser ut ungefär så överallt. Det går lite rykten om att Helsingborg har mer undervisningstimmar, men dessa är ofta inte obligatoriska. Skulle tro att det är samma överallt!

Tyvärr går det inte alltid att planera exakt. Man har mottagning en dag och så tror man att man ska vara där från 8-16 och sen så har läkaren bara två patienter på förmiddagen och så ska hen på möte på eftermiddagen. Eller så är det tvärtom, man tänker att man kan ljuga ihop att man har nån föreläsning på eftermiddagen, eller att man bara säger att man ska vara där på förmiddagen (de brukar inte ha nån koll) och så visar det sig vara superbra eller att läkaren på operation faktiskt behöver din hjälp för den ST-läkaren som skulle gå med överläkaren kanske är sjuk.

Det varierar helt enkelt! Termin 8 är dock lite mer schemalagd tid och där får man nästan räkna med halv 8/8 till åtminstone 15 de flesta dagarna.

PS. Det är ju inte heller nån institution som man sitter inspärrad på, behöver du missa sista patienten på förmiddagsmottagningen eller du behöver lite längre lunch för att gå ut med hunden så säger ju 99 av 100 läkare att det är okej. Och den 100ade kan man strunta i och gå ändå :)
Skriv svar