Vilken nation?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Gäst

Vilken nation?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag undrar här vilken nation i Lund är mest gynnsam att ansluta sig till som student i allmänhet och läkarstudent i synnerhet. Jag tänker mest på aktiviteter, rabatter och dylikt. Eventuell motivering skulle uppskattas enormt. Jag kommer från mellersta Sverige om det har någon relevans.

Tack!
SanctusAetas
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 apr 2016, 15:49

Vilken nation?

Inlägg av SanctusAetas »

Hej!

Börjar också i Lund till hösten, så är också nyfiken på vad som gäller. Medicinska föreningen är ju ingen nation, men anordnar aktiviteter och har egen villa med pub: "Locus Medicus Lundensis".

Någon som kan svara på hur nationer är i övrigt? Mycket trams? Eller något man bör engagera sig i?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Vilken nation?

Inlägg av Nils »

Nationer har både mer och mindre seriösa aktiviteter. Större nationer har större utbud av evenemang medan mindre nationer kan vara tajtare gemenskaper.

Innerstadsnationerna ("citynationerna") har annan social karaktär än de mer perifera nationerna (och Malmö [engelska]nation[/engelska] är en historia för sig). Smålands nation är politiskt aktivistisk inom spektrat "vänsterpartiet och vänsterut".

Medicinska föreningens sociala utskottsgren kan ses som en "nation light", med ett aktivitetsutbud som kan vara jämförbart med mindre nationer men utan t.ex. förmedling av studentbostäder.
Skriv svar