Åsikter om Lunds läkarprogram?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Saggitarius

Åsikter om Lunds läkarprogram?

Inlägg av Saggitarius »

Hej!
Jag skulle vara oerhört tacksam om en läkarstudent i Lund kan besvara mina frågor. Vill nämligen ha några synpunkter om universitetet.
Hur upplever ni läkarprogrammet på Lund? Är ni nöjda med utbildningen? Känns det att ni kan påverka hur saker och ting går till? Tar lärarna i synnerhet och fakulteten i allmänhet hänsyn till läkarstudenternas önskemål? Finns det många föreläsningar i veckan? Är en typ av person som tycker om att lyssna och anteckna. Hur gamla är de flesta som börjar programmet? Kommer att fylla 20 i oktober, är de flesta ungefär så gamla? Alltså kommer de nästan direkt från gymnasiet?

Känns det blev lite för mycket där men som sagt så är jag väldigt tacksam om någon kan svara på mina frågor!
Gäst

Åsikter om Lunds läkarprogram?

Inlägg av Gäst »

Hej! Jag har precis gått klart termin 3 i Lund. Jag upplever att programmet är väldigt bra i allmänhet men att det finns vissa saker som skulle kunna bli bättre. Jag är verkligen nöjd med utbildningen, det märks att Lund har lång erfarenhet av att hålla i läkarutbildning. Sen tror jag att det rent utbildningsmässigt är ganska likvärdigt på de olika lärosätena, åtminstone de som använder sig av PBL. Just PBL tycker jag personligen är kanon eftersom det ger en tydliga studiemål för varje vecka och chans att stämma av med andra studenter och tutorn om man pluggat tillräckligt under respektive vecka. Ett plus för Lund är studentlivet som erbjuder något för alla. Vad det gäller att påverka är svaret både ja och nej, det går helt klart att påverka utbildningens utformning men detta kommer att märkas för de som läser terminen under och inte för ens egen klass. Ett exempel där det inte verkar fungera är termin 2, mig veterligen har kursledningen varit kritiserad av flera terminer före oss men var fortfarande ganska dålig när vi läste termin 2. Å andra sidan fungerar termin 3 klockrent med bra kursledning och ett tydligt system för utvärdering av föreläsningar och laborationer. Antalet föreläsningar varierar från kurs till kurs, är nästan alltid minst två stycken "viktiga" per vecka. På termin 3 var det dock ofta fler än två. Föreläsningarna håller oftast bra nivå och om du gillar att anteckna och lyssna så kommer du få en hel del gratis och slippa att läsa i tegelstenslitteratur :). De flesta som börjar är runt 20 men det finns även de som är lite äldre.

För att sammanfatta så rekommenderar jag absolut att du börjar på läkarprogtammet i Lund!
Saggitarius

Åsikter om Lunds läkarprogram?

Inlägg av Saggitarius »

Tack för att du svarade! Har väntat ivrigt på ett sånt svar. :glad:
En sak till jag vill fråga om är bostad. Har hört att det är inte en dans på rosor att hitta en bostad i Lund. Kan erkänna direkt att jag är helt värdelöst i detta område då jag har aldrig blivit tvungen att flytta. Kan man få tag på ett bostad inom ett rimligt tidsram efter man har blivit antagen? Eller kan man hamna i den situationen där man inte har hittad någonting inför terminsstarten? I så fall vad brukar en temporär lösningar vara?
Tack!
Skriv svar