Behöver råd - pendling från Malmö till Lund?

Bostad, studentliv, möjligheter, kurser, praktik, tillgodoräknande, et cetera.
Baffled

Behöver råd - pendling från Malmö till Lund?

Inlägg av Baffled »

Hej!
Ska söka till Lunds läkarprogram HT16 och kommer sannolikt in enligt de senaste statistikerna. Jag har en fråga som jag skulle oerhört uppskatta ett bra svar på. Jag har en tvillingsyster som kommer att söka till lärarprogrammet vid Malmö Högskolan samtidigt som jag kommer att söka till Lund. Nu, eftersom vi inte lever i närheten av Skåne så vill vi uppenbarligen flytta dit och leva tillsammans, då vi tänker att det är smart ekonomiskt att göra så eftersom vi kommer att dela på hyran. Vi tänker att hitta nån studentlägenhet i Malmö för att vi föredrar att leva där p.g.a olika anledningar. MEN, hur mycket kommer det att kosta att pendla regelbundet till Lund från Malmö? Är det dyrt och gör att allt det här med att leva tillsammans inte kommer att vara ekonomiskt gynnande? Mycket tacksam om någon kan upplysa mig och eventuellt påpeka något som inte håller ihop i mitt resonemang! :glad:
Jspr

Behöver råd

Inlägg av Jspr »

https://www.skanetrafiken.se/sa-reser-d ... jo-period/

830kr - 30dgr-kort obegränsat resande Malmö-Lund

Gissningsvis kan ni hyra lgh för cirkus 7k, vilket ger 3,5k+0,83k= 4,33k för din del. Låter som en rimlig utgiftsnivå för en student med CSN.

glhf
Baffled

Behöver råd

Inlägg av Baffled »

Alright tack för svaret!
marcusp90
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 dec 2015, 09:53

Behöver råd - pendling från Malmö till Lund?

Inlägg av marcusp90 »

fel fel fel! Med studentrabatt betalar du endast 580 kr för ett kort med 4-6 zoner. Mellan Lund och Malmö är det precis 6 zoner.

https://www.skanetrafiken.se/sa-reser-d ... o-student/
Gäst

Behöver råd - pendling från Malmö till Lund?

Inlägg av Gäst »

Det går också att cykla mellan städerna på en dryg timme vilket ungefärligen motsvarar tiden det tar att pendla via buss, även om det kan vara lite tungt såhär års iochmed grisvindsvansinnet som råder i den förgätna landsända som är skåne. I malmö kan ni också handla mat betydligt billigare än i lund på möllevångstorget och i diverse invandrarbutiker (särskilt özen!).
Baffled

Behöver råd - pendling från Malmö till Lund?

Inlägg av Baffled »

Usch glömde min tråd! Tack för era informerande svar däremot :glad:
Skriv svar